vrijdag, maart 03, 2006

Goed nieuws is geen nieuws

Gisteren iemand naar Koppen gekeken? Neen? Ik wel en dat had ik beter niet gedaan. Reportages over ouders van vermoorde kinderen die de voorwaardelijke invrijheidsstelling in twijfel trekken, gevolgen van verkeersagressie en kinderen van verkrachte ouders. Kortom, allemaal positieve berichten waar je als mens een goed gevoel van krijgt.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof goed nieuws geen nieuws meer is. Neen, wanneer je kijkt naar het nieuws of naar duidingsprogramma's word je geconfronteerd met slecht nieuws. Ruzies, overvallen, ongevallen, moorden, bomaanslagen, ... allemaal wordt het in grote bakken op de nieuwsredacties geleverd en voorgeschoteld door de nieuwsankers. Ok, het leven is niet altijd een pretje en er gebeuren erge dingen in de wereld, maar moeten we dat daarom elke dag op onze boterham krijgen. Is er nu echt geen leuk nieuws meer in de wereld te bespeuren? Of verbannen we dat bij voorbaat al naar een programma als Man bijt hond?

Soms kan ik mij bijvoorbeeld ergeren aan al die berichten over ongevallen met bussen in het buitenland. Ik wil niet hard of onverschillig overkomen, maar wat heb ik er nu aan om te weten dat er in Italie een bus een haarspeldbocht heeft gemist en er x aantal zwaargewonden of doden zijn. Tuurlijk vind ik zoiets erg voor die mensen, maar wat is daar nu precies de nieuwswaarde van? Zelfde als er items in het nieuws zitten dat er in een bepaald land iemand drie mensen heeft vermoord. Of die berichten dat er in stad X een psychopaat jarenlang aan het werk is geweest, maar nu is opgepakt. Is het de bedoeling van zulke berichten dat we met angst maar gauw binnen blijven zodat we mogelijke psychopaten zo kunnen ontwijken? Geen wonder dat Vlaanderen met een onveiligheidsgevoel komt te zitten.

Versta mij nu niet verkeerd. Ik wil van het nieuws geen goed nieuwsshow maken. Ik vind het belangrijk dat we ook weten dat er oorlog, hongersnood, onrechtvaardigheden, ... in de wereld zijn. Ik denk dat televisie een grote impact kan hebben als we beelden zien van wat de gevolgen zijn van een overstroming in een arm gebied, wat kinderen in een streek als Darfur moeten meemaken, .... We kunnen bepaalde dingen niet meer negeren of minimaliseren als we er beelden op het journaal hebben van gezien. Dus zulke dingen horen zeker thuis in het journaal en moeten er in blijven.

Alleen is mijn vraag om bij het slechte nieuws een selectie te maken. Vaak sluipt er toch nieuws met een sensatiewaarde in de journaals en de duidingsprogramma's zonder dat ze echt een journalistieke waarde hebben. Laat die zaken zoveel mogelijk achterwege en geef eens een keer wat meer positiever nieuws. Of belicht eens de positieve zaken aan het nieuws. Zoals bijvoorbeeld deze week nog met Oilsjt Carnaval. In plaats van te focussen op de vechtpartijen, politieke inmengingen, zatte kinderen, ... toon eens hoe een echte carnavalist geniet van zijn carnaval en hoe de groepen en de Voil jeanetten op een plezante manier zichzelf en het publiek proberen te amuseren. Dat is natuurlijk minder spectaculairder en iets meer saaier dan een ramp, ongeval, ... maar het zou de kijkers niet altijd een zware maag bezorgen na het bekijken van het nieuws.