vrijdag, februari 24, 2006

Info rond het idool 2004 doet mij warm en koud krijgen

Als je naar de officiële site van Joeri Fransen surft, merk je deze dagen dat er enige spanning in de lucht hangt. Joeri is dan ook uit zijn winterslaap aan het ontwaken en dat betekent dat er muzikaal weer iets te beleven valt rond het idool 2004. Maar ook achter de schermen is er tijdens de winter heel wat op gang gebracht met de oprichting van een VZW JPM. Het ene nieuws doet het mij warm krijgen, bij het andere krijg ik het spontaan koud.

Het goede nieuws is natuurlijk dat Joeri zijn carrière weer nieuw leven inblaast. Ik ben wel altijd voorstander geweest van die winterslaap. Om de reden dat ik vond dat de artiest die ik tijdens Idool leerde kennen van mij aan het vervreemden was en mij steeds minder kon raken. Het talent dat ik in hem zag leek er precies maar niet te willen uitkomen en hij begon toch in een neerwaartse spiraal terecht te komen. Dat was vaak niet aan hem te wijten, maar hij werd toch in een verkeerde richting gestuurd. Het muzikale profiel dat hij tijdens Idool had geschetst, doofde langzaam uit doordat hij op pensenkermissen en louche dansgelegenheden de ambiancemaker moest uithangen terwijl ik meer een kwalitatief goed optreden verwachtte. Hij zat enigszins gedwongen in een verkeerd circuit en hij verdiende zeker beter, maar door die realiteit ontbrak mij de zin om hem ook qua live-optredens te blijven volgen.

Ik was dan ook voor die winterslaap. Hij zou ten eerste aan een eigen repertoire kunnen werken in plaats van steeds meer covers te moeten brengen of uit het mindere werk van zijn debuutalbum te moeten grijpen. Ten tweede kon hij na een tijdje uit de spotslights te zijn geweest met een geloofwaardiger profiel naar buiten kunnen komen. Tenslotte zou hij ook in stilte in enkele banden kunnen verbreken uit het verleden om in de toekomst meer zijn eigen te kunnen zijn. Maandag of dinsdag zullen we voor een eerste keer kunnen merken of die winterslaap Joeri goed heeft gedaan of het toch nog afwachten is. Dan zal Joeri na maanden van stilte een beetje meer uitleg geven over zijn toekomst. Naar mijn verwachting zal de breuk met het vorige managementbureau en waarschijnlijk ook Sony-BMG worden aangekondigd, net als meer nieuws over hoe het met de cd staat en misschien ook nieuws over een eerste single. Geweldig zou zijn dat hij ook meteen een tournee rond culturele centra kan aankondigen, maar daar vrees ik voor. Het is nu nog allemaal gissen, maar hopelijk mag het nieuws van maandag een bewijs zijn dat hij terug op de juiste weg zit.

Het koude nieuws komt dan weer van achter de schermen met de oprichting van de vzw JPM. Een soort fanclub waar mij allerlei informatie wordt bezorgd door een andere Joerifan. Zelf was ik ook ingeschreven op de e-maillijst van JPM, maar sinds oktober krijg ik geen mails meer na een berichtje dat ik in het gastenboek van Joeri had geschreven. Dus ik moet mijn informatie nu via een achterpoortje bekomen. Een fanclub is zoiets waar ik sowieso al niet erg warm voor loopt, want de relevantie ervan is mij niet echt duidelijk. Maar waar ik wel schrik bij de vzw is de mist die men rond de organisatie wil spuien en over de verkeerdelijke informatie die men meerdere keren verspreidt. Zo kreeg ik gisteren nog een mail toegespeeld waarin de vzw antwoordt op een aantal vragen die er vaak gesteld werden. Wat mij direct opviel uit die mail is de geheimzinnigheid die er rond de vzw heerst of moet heersen. Waarom mag de bekendheid van de vzw niet openbaar worden gemaakt? Er wordt immers gevraagd om met geen woord te reppen over de vzw op de site. Wil men op deze manier misschien bekomen dat men de zogenaamde vaste groep fans wil bevoordelen en dat men niet geneigd is om de voordelen verbonden aan de fanclub te delen met nobele onbekenden? In de mail staat eveneens dat de effectieve leden de statuten kunnen inkijken op eenvoudig verzoek. Niets speciaals aan en een standaard antwoord. Maar het is toch raar dat men heel geheimzinnig doet over de vzw, terwijl iedereen, ook de niet-effectieve leden, de statuten kunnen raadplegen op de site van het staatsblad. Je zou bijna gaan denken dat er een luchtje aan de vzw hangt of dat men met illegale zaken bezig is. Tenslotte geeft men ook ronduit verkeerdelijke informatie door. Zo stelt men dat vanaf 30 euro als sponsoring een fiscaal attest verkrijgt, waardoor men deze van zijn belastingen mag trekken. Men mag natuurlijk een fiscaal attest geven en een zelfstandige of vennootschap kan dat inderdaad als kost inbrengen in zijn belastingen onder de vorm van een sponsoring. Maar een gewone loontrekkende Joerifan kan dat bedrag helemaal niet van zijn belastingen aftrekken. Enkel giften aan door de Koning erkende instellingen zijn fiscaal aftrekbaar. Een klein detail misschien, maar men geeft wel de verkeerde informatie door.

Maar die vzw laat mij voor de rest dus echt wel koud. Ik heb geen zin om lid te worden van een fanclub, ook al kan je dan meedoen aan speciale wedstrijden en kan je vrijkaarten voor optredens verkrijgen. Het is duidelijk dat men enkele fans wil belonen voor hun onophoudelijke steun aan Joeri en door de motor draaiende te houden op Joeri-optredens, evenementen en de website. Het enige wat mij echter in Joeri interesseert is zijn muziek. En daar kan ik mij vanaf maandag terug op verheugen. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat dit echt de doorbraak mag zijn van een talentvol artiest en dat de carrière van hem nu meer in de richting verloopt die Joeri Fransen zelf voor ogen heeft.

3 Comments:

Blogger Anouk-dreamland said...

Ik ben ook nog geen lid van de vzw, kheb er mij gisteren zelfs kwaad in gemaakt, nu was't nog een mail over een wedstrijd voor kaarten voor 18 april, maar volgende keer is't info over een optreden enkel voor leden van jpm.. Ik moet er nie van weten.. Ze sluiten joeri godverdomme af van de buitenwereld, hoe gaan ze hem zo ooit helpen?!!

soit, ik weet nog iets erover, maar da kan ik hier nieh zetten.. overal ogen stepperke, OVERAL

10:02 a.m.

 
Blogger Filip said...

De laatste zin doet mij spontaan aan the X-files denken. Ze zijn overal! :p Maar je maakt mij wel benieuwd naar wat het kan zijn.

10:43 a.m.

 
Blogger Anouk-dreamland said...

ik ben nu 4 à 5 onbereikbaar op msn (da klinkt nog misterieuser) maar komt aan't einde van de week is on line, kzal u 't allemaal uitleggen ;)

11:59 a.m.

 

Een reactie posten

<< Home