Eurosong - Finale (Voorbeschouwing)
Vanavond is het eindelijk zover. Dan zullen we officieel weten wie er ons land mag vertegenwoordigen op het komende Eurosongfestival. De grote kanshebber is reeds een hele week Kate Ryan met Je t'adore en de vele polls wijzen uit dat de kans klein is dat Kate Ryan vanavond toch nog zou verliezen. Of het mocht zijn dat Vlaanderen ineens toch nog tot inzicht komt dat we misschien beter eens een nieuw stoofpotje naar Athene sturen dan te blijven roeren in het stoofpotje dat al 20 jaar op het vuur van het Songfestival staat te sudderen.
Toch is er nog steeds een kans dat er vanavond een verrassing uit de bus komt. Zo wordt het eerst en vooral al uitkijken naar de punten van de vakjury. Uit de voorbije weken lieten zij zich meerdere malen ontvallen dat Kaye Styles, La Sakhra en Brahim hun grote favorieten waren. Als zij vanavond consequent stemmen dan komt Kate Ryan niet in de buurt van de top drie, ook al niet omdat we met Els De Schepper toch nog een gevaarlijke outsider hebben in de vakjury. Daartegenover staan dan echter weer de radiojury's waarvan we toch mogen verwachten dat zij vooral pro Kate Ryan zullen stemmen. Hierdoor kan zij meteen al heel wat achterstand goed maken, al zal het hier vooral uitkijken zijn naar wie de top 3 vervolledigt. Grote kanshebbers zullen hier La Sakhra en Kaye Styles zijn, al mogen we de kracht van Belle Perez en Barbara Dex ook al niet onderschatten. Verder is er dan de persjury die zich de voorbije weken toch vooral pro La Sakhra toonde, al kon men veel begrip opbrengen voor de berekenheid van Kate Ryan. De grote ommezwaai kan er toch eventueel komen van de buitenlandse jury's. Elke jury bestaat uit 4 gewone personen en 4 professionele mensen. Niet echt representatief voor de mening van een land dus, maar vermits ze samen 3/10 van de punten bepalen toch een belangrijke factor in de puntentelling. Dit is op het ogenblik de meest onzekere factor in voorspellingen. Algemeen wordt verwacht dat zij voor Kate Ryan zullen kiezen, maar vermits het slechts om 8 personen gaat zou ik het nog niet zo zeker van zijn. Tenslotte is er natuurlijk ook nog de één-kijker. Hiervan mag er verwacht worden dat zij vooral zullen vallen voor Kate Ryan, vermits zij de grote polls regeert.
Al die jury's samen kunnen dus toch nog voor enige spanning zorgen. Maar mijn indruk is dat Kate Ryan bij de meeste jury's de meest regelmatige gaat zijn en door de maxima van radio- en één-jury het uiteindelijk toch zal halen. La Sakhra is een gevaarlijke outsider, al moet de één-kijker niet echt veel hebben van haar. Kaye Styles is ook nog een kanshebber, maar de oudere bevolking liet zich de voorbije week al voldoende opvallen door te stellen dat het rapgenre niets voor hen is. Barbara Dex en Belle Perez hebben de voorbije weken vooral de steun van het kijkersfront gekregen, maar vooral de vak- en persjury lieten hen in de steek. En ook de radiojury's zullen niet geneigd zijn hen vanavond in de running te houden en hen met een middelmatige tot slechte score opzadelen. Dan resten er ons tenslotte nog Brahim en Els De Schepper. Van Els De Schepper wordt er over het algemeen weinig van verwacht vermits ze de Nederlandstalige toer opgaat. En ook voor Brahim dreigt er toch de bodem van het klassement. Bij hem speelt ook net als bij Kaye Styles dat de oudere generatie P.O.W.E.R. toch vooral maar een boeltje herrie vindt. En ook de radiojury's lieten hem vorige week in de steek door hem slechts de vierde plaats te gunnen.
Het blijft natuurlijk allemaal een beetje gissen, maar de trend is dat Vlaanderen over het algemeen geneigd is om voor het veilige te blijven kiezen. Iedereen staart zich blind op een uiteindelijk goed resultaat in Athene en grijpt terug naar het verleden waarin risicoloze mainstream zoals Kate Ryan het over het algemeen goed deed. Maar door steeds naar het verleden te blijven kijken, verliest het Songfestival aan heel wat geloofwaardigheid en glans. Het Songfestival is helemaal niet meer up-to-date en is geen springplank meer voor de deelnemende artiesten. Het Songfestival levert alleen nog winnaars op die eendagsvliegjes worden, maar levert geen nieuwe talenten meer op die de muziekscene nadien jarenlang zullen regeren en bepalen. Het Songfestival levert geen Abba's, Julio Iglesiassen, France Gallen en Celine Dionnen meer op. En je kan van hun muziek niet houden, maar ze hebben allemaal wel hun carrière te danken aan het Songfestival. De laatste vijftien jaar is er echter niemand meer die een constistente carrière weet uit te bouwen na het Songfestival.
Dit komt enerzijds omdat het Songfestival natuurlijk geen geloofwaardigheid meer heeft en anderzijds omdat de factor liedje aan devaluatie is gaan leiden. De geloofwaardigheid is kwijt omdat het festival vervallen is in kitsch en de kandidaten vaak klonen blijken te zijn van eerdere kandidaten. Het is ook aan geloofwaardigheid te beginnen verliezen doordat de vriendjespolitiek de bovenhand is beginnen te nemen. Tenslotte is het ook aan geloofwaardigheid beginnen te verliezen door het uitschakelen van professionele jury's die de liedjes moeten beoordelen. Aan de andere kant hebben we ook nog de devaluatie van het lied. Spectaculaire acts, travestieten, lesbisch gezoen, uitkleedacts, ... hebben de aandacht onttrokken van de lege inhoud van de liedjes of de slechte zang. Het Eurovisiesongfestival is van songfestival stilaan geëvolueerd naar een visiefestival. Geen wonder dat nadien geen kat bereid is de single nog te kopen, laat staan de artiest in kwestie voldoende middelen en kansen te geven een mooie carrière uit te bouwen.
Het Songfestival zit hierdoor wel degelijk in een crisis, ondanks het feit dat de EBU-top dit pertinent weigert toe te geven. De kijkcijfers in de landen gaan er jaar op jaar op achteruit en de winnaar bereikt in steeds minder landen nadien de top van de hitlijsten. Als Vlaanderen blijft kiezen voor het veilige en zich blijft blind staren op vorige successen en teleurstellingen, dan blijft het mee bijdragen aan de devaluatie van het Songfestival. Ik vraag niet om te stemmen op Brahim of Kaye Styles om op te vallen of te winnen, maar ik vraag op hen te stemmen om het Songfestival terug credibiliteit te geven. Iedereen zit te roepen dat Kaye Styles een internationale hit te pakken heeft. Welnu, voor zulke artiesten was het Songfestival bedoeld. We gaan niet terug naar de basics van het Songfestival door te blijven kiezen voor een sound die 20 jaar geleden scoorde, maar door terug te grijpen naar de oorspronkelijke bedoeling van het Songfestival. En het is die boodschap die we moeten overbrengen naar de rest van Europa toe. En dat gaat ons misschien geen overwinning opleveren, maar het komt wel het festival en de deelnemers ten goede. En het komt vooral de muziek ten goede!
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home