donderdag, april 27, 2006

Blijf af van Radio Donna!

SBS Belgium heeft dinsdag een rapport afgegeven aan minister Bourgeois waarin staat dat Radio Donna helemaal niet past binnen de openbare omroep. Volgens hen is hiermee de VRT in overtreding met Europese regels en zijn er drie scenario’s. Ofwel wordt Donna helemaal reclamevrij, ofwel wordt de overheidsdotatie verminderd, ofwel moet men radio Donna integraal verkopen. En natuurlijk is de conclusie voor SBS Belgium, moederbedrijf van VT4 en VijfTV, duidelijk. Donna moet verkocht worden en zij zullen hiervoor de nodige centen op tafel leggen. En dat geld kan de VRT dan gebruiken om te investeren in hun paradepaardje, nl. digitale televisie.

Ik moet toch wel zeggen dat ik van dit bericht geschrokken ben. Radio Donna is toch de radio van mijn jeugd en de radio waar ik nog steeds het vaakst naar luistert. Nu een mediabedrijf tracht om Donna over te kopen, vrees ik natuurlijk een beetje voor de toekomst voor de radiozender. Want Donna is nu wel een commercieel getinte zender, wanneer dit in handen zou vallen van een echt commercieel bedrijf zou men wel eens de zender in de afgrond kunnen duwen. Bovendien wordt radio vooral gemaakt door persoonlijkheden en ik vermoed dat enkele het niet zouden zien zitten om mee de overstap te maken van openbare omroep naar commerciële omroep. Ik beweer dan ook dat SBS Radio Donna niet wil kopen, maar enkel het merk Radio Donna. Alleen zal dit wel licentiegewijs beschermd worden door de VRT en ik betwijfel of zij een sterk merk als Donna zomaar gaat willen verkopen.

Als argument brengt SBS Belgium naar voor dat een zender als Radio Donna geen opdracht vervult binnen de openbare omroep. Daarenboven haalt men ook nog eens Gust De Coster vanonder het stof die verklaart dat de programma’s van Radio Donna nu toch al met die van de andere radiozenders van de openbare omroep overlappen, zodat een verkoop van Donna geen verlies oplevert voor de openbare omroep. Natuurlijk is dat allemaal onzin in de hoop om hun slag toch maar kunnen binnenhalen. Een zender als Radio Donna heeft wel zijn functie binnen de openbare omroep!

De openbare omroep heeft als doel om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en qua radio bereikt men dit ook. Wanneer men Donna zou schrappen, heeft dit als gevolg dat de openbare omroep een deel van de bevolking niet meer bereikt. Met gevolg dat dit publiek bijvoorbeeld een objectieve nieuwsberichtgeving zou missen. Uit een onderzoek is gebleken dat het merendeel van het Donna-publiek zijn nieuws enkel van deze zender vergaart. Daarom heeft de zender nu beslist om nog meer nieuws(flitsen) te brengen. Daarenboven merk je vandaag de dag al dat er meer ingespeeld wordt op het nieuws en sportfeiten en dat men gasten uitnodigt om meer toelichting te geven. Binnen een puur commerciële zender is dat toch minder mogelijk. Daar moet ten eerste volop de reclame inkomsten opleveren en speelt nieuws maar een bijkomstige factor. Bovendien tracht Radio Donna ook zijn luisteraars op de hoogte te houden van de culturele wereld. Men doet dit alles natuurlijk binnen de leefwereld van zijn luisteraars, maar men heeft ook aandacht voor boeken, tentoonstellingen, concerten, ....

Bovendien ben ik het ook niet eens met Gust De Coster. Het is niet omdat men de Ultratop ook in een enge vorm op Studio Brussel geeft, dat dit automatisch betekent dat alle programma’s elkaar zomaar overlappen. Het gaat erom over welke muziek men op Donna draait. En het muzikale profiel waarvoor men bij Donna staat, vindt men niet terug in de andere zenders van de openbare omroep. Maar men kan ook niet zomaar stellen dat omdat men commerciële muziek draait, het niet op de openbare omroep kan en mag. De openbare omroep moet trachten alle lagen van de bevolking te bereiken, dus ook de mensen die naar commerciële muziek luisteren. Bovendien vind ik dat commercieel getinte muziek niet exclusief voor commerciële zenders mag zijn die niet onder de openbare omroep vallen. Het is niet omdat je van aardbeien houdt dat je hiervoor enkel naar een aardbeikweker mag gaan en ze niet mag kopen in een supermarkt.

Nu ik ga aan de andere kant ook niet zeggen dat het niet anders kan. Bijvoorbeeld dat er op een radiozender als Donna minder reclame mag komen. Daarover kan en mag er zeker over gediscussieerd worden en maatregelen genomen worden. Toch moet ik ook wel zeggen dat als ik vergelijk met een zender als Q of 4FM er op Donna nog altijd een pak minder reclame is. Er is daarnaast inderdaad nog ruimte om na te denken hoe Radio Donna nog meer zijn taak als openbare omroepzender kan vervullen. Zoiets is zeker wenselijk. Maar ik hoop dat minister Bourgeois eerst nagaat of er wel degelijk een probleem is met Radio Donna en indien er een probleem is, hij eerst samen met de VRT gaat kijken hoe men dit intern kan oplossen. Het is logisch dat SBS Belgium natuurlijk wilt dat Donna verkocht wordt aan hen. Maar ik vind niet dat de minister dit zomaar mag toestaan. Hij moet de spelregels bepalen en controleren of ze werken en wenselijk zijn, maar hij kan niet worden gebruikt om zo’n overname te forceren. Als men bij SBS Belgium vindt dat men een radiozender moet hebben, dan moeten ze er zelf maar ene oprichten. En niet door een zender vanonder de openbare omroep weg te kapen omdat de doelgroep van die zender voor hen een ideale doelgroep is en met een verslag van een stel internationale advocaten te staan zwaaien om van hun gelijk te bewijzen. Vooral niet als je weet dat het rapport niet 100% onafhankelijk kan geweest zijn en toch altijd naar de eisen van de klant is geschreven. Ik hoop dan ook dat de minister zijn gezond verstand gaat gebruiken en van de openbare omroep geen puinhoop gaat maken en niet in opdracht van concurrenten van de openbare omroep gaat werken die duidelijk jaloers zijn op het succes van de openbare omroep. Ik ben benieuwd...