donderdag, mei 18, 2006

Athene 2006: Veel succes Kate Ryan!

Vanavond moet Kate Ryan het gaan waarmaken. Ze moet er een lap op geven en ons naar de finale van komende zaterdag leiden. En ja hoor, de kans bestaat! Althans op papier... Maar toch blijf ik het positief bekijken en blijf ik hopen een goed resultaat. En dat mag ook, want de hele Belgische delegatie heeft er weer ontzettend veel energie in gestoken.

Wat meteen opvalt met de vorige inzendingen van de laatste jaren is dat men uit fouten uit het verleden heeft geleerd. Vooral na de afknapper met Xandee, die toch wel heel onterecht was. Maar men heeft duidelijk gezien wat er beter kan en ik heb de indruk dat men op alle vlakken waar er verbetering mogelijk was minstens een poging heeft gedaan. Aan de keuze van het lied heeft men weinig in te brengen gehad, maar sinds de verkiezing van Je t’adore als nationale inzending heeft men alle zeilen bijgezet. En met succes trouwens, want sinds de finale van Eurosong tot nu heeft België voor een duidelijke professionele voorbereiding gekozen.

Het belangrijkste is toch op de eerste plaats de aanpak van de podiumact. Bij Xandee viel op dat het kleine podium van de nationale selectieprocedure haar een mooi voordeel bezorgde, maar dat men de act niet zomaar kon kopiëren op het grote podium van het Songfestival. Het kwam helemaal niet goed over en het leek ook wel of Xandee een beetje verdronk op het grote podium. Daarom heeft men dit jaar besloten om een professionele choreograaf in dienst te nemen die een nieuwe act heeft uitgewerkt voor Kate Ryan en het grote Songfestivalpodium. En wanneer ik de beelden van de repetities zag, moet ik zeggen dat het er allemaal heel professioneel uitzag. Men heeft dan ook niet gekozen voor een Vlaamse choreograaf, maar gekozen voor de internationale choreograaf Marvin A. Smith die enige kennis had van hoe een mooie act op voor zo‘n groot evenement te bedenken. En bovendien heeft hij ook onze Vlaamse dansers thuis gelaten en gekozen voor een paar sterke Engelse professionele dansers, waarvan één van hen mee mocht gaan op Kylie Minogue‘s wereldtournee.

Een tweede les die men geleerd heeft uit het verleden is het belang van een goede promotournee. Iedereen zegt dat Ruslana twee jaar geleden gewonnen had omdat ze zo’n tournee doorheen heel wat Europese landen had gedaan. En ook Griekenland had vorig jaar een bescheiden promotietournee doorheen Europa gepland. Het is dus duidelijk dat zo’n promotietournee zijn vruchten kan afwerpen. Kate Ryan is de eerste Belgische kandidaat die de kans kreeg om zo’n trip doorheen Europa te mogen maken en het is nu afwachten of het gaat lonen of niet. Wat in haar voordeel speelt, is dat er een slimme keuze gemaakt is van landen. Er is gekozen voor vele landen waar Kate Ryan reeds bekend was en daarnaast heeft ze ook vaak mogen optreden in de juiste televisieprogramma’s. Bijgevolg zullen al heel wat Europese kijkers kennis hebben kunnen maken met Je t’adore. En het moet ook gezegd worden dat er op het ogenblik in Athene nog maar twee Songfestivalnummers in de winkels ligt, nl. deze van de Griekse inzending én Kate Ryan. Dat lijkt alvast een mooie opsteker te zijn voor ons land.

Maar aan de andere kant kunnen we er ook niet om heen dat bijna alle landen een promotietournee doorheen Europa hebben gedaan. Sommige hebben maar een beperkt aantal landen aangedaan, anderen kozen ervoor om televisie-optredens te vermijden en promotie op straat te maken, anderen moesten dan weer bijna alle Songfestivallanden aandoen. Met het gevolg dat in bepaalde landen er een overvloed aan Songfestivalkandidaten is geweest dat het hopelijk geen negatief effect gaat hebben. Toch staat het nu al vast dat het voordeel dat Ruslana nog had nu door de overvloed minder gaat spelen. Verder kunnen we er ook niet om heen dat er uit bepaalde landen toch kritiek kwam op Kate Ryan tijdens haar promotietournee. Zo zou ze vaak niet live hebben gezongen op haar promotietournee en kwam er ook kritiek op het feit dat ze telkens het bezoekende land als één van haar grote favorieten opnoemde. Natuurlijk om heel diplomatisch te blijven en om geen eigen ruiten in te gooien, maar sommige websites konden het voortdurend wisselen van haar favorieten niet echt appreciëren.

En dat is niet de enigste kritiek die er tijdens de voorbereidingen op Kate Ryan is gekomen. Zo kwam er een storm van protest op toen bleek dat de minister van Cultuur haar deelname wou steunen met een overheidssubsidie van 60.000 euro. Iedereen was toen verontwaardigd terwijl het hier amper maar om een subsidie gaat van 1 eurocent per Vlaming. 1 eurocent! Wie leest hoeveel overheidsgeld er in het verleden niet verspild is geweest aan bijvoorbeeld Doel of de grote Copernicushervorming, vraagt zich af waar al de drukte in godsnaam voor nodig is. Het gaat hier slechts om een kruimeltje die van tafel valt, terwijl er achter onze rug hele broden van tafel verdwijnen. Bovendien weet ik nog altijd niet waarom een toneelgroep wel subsidies mag ontvangen om deel te nemen aan een internationale toneelwedstrijd, terwijl een zangeres dat niet mag als ze deelneemt aan een internationale liedjeswedstrijd terwijl ze ook ons land verdedigt. Dat neemt niet weg dat ik vind dat Kate Ryan genoeg eigen sponsors had voor haar promotietournee en dat de subsidie van 60.000 euro dus in feite niet nodig was.


En deze week werd dan ook nog eens bekend dat haar totale outfit 14.000 euro gekost zou hebben. Meteen grepen mensen deze kans nog eens voor handen om te gaan rondstrooien dat ze met ons geld eens goed is gaan winkelen. Mag ik er die mensen toch ook eens opwijzen dat de outfit Kate Ryan’s entourage geen enkele euro heeft gekost vermits alles betaald is geweest door de leveranciers en sponsors van de outfit. Het is voor hun ook een ideale gelegenheid om hun product aan een miljoenenpubliek te laten tonen dat er waarschijnlijk wel meerdere ontwerpers in de rij stonden om Kate Ryan te kleden. Maar ondertussen wordt Kate Ryan toch maar eens mooi in een negatief daglicht gezet en hebben Songfestivalhaters hun gal nog eens kunnen spuien. Dat zullen waarschijnlijk ook geen patriotten zijn, vermits men hierdoor ook zijn eigen land in een negatief daglicht begint te zetten.

Waar er ook veel commotie rond is geweest, is de nu al legendarische kniezwengel. De gimmick van Eurosong 2006. Iedereen was dan ook ongerust of hij er al dan niet zou inzitten. En ja hoor, we kunnen op beide oren slapen want hij zit er vanavond in. Weliswaar in een ultralighte versie omdat Marvin de choreograaf helemaal geen liefhebber is, maar hij zit erin! Alleen wilt de Griekse televisiezender hem blijkbaar niet uitzenden tot grote woede van de Belgische delegatie. Het verlies van het grote gedeelte van de act wordt dan weer goedgemaakt met spectaculaire microfoonstandjes, windmachines en vuurwerk. Vooral de choreografie met de microfoons is een huzarenstukje vermits Kate in de strofen voortdurend van micro moet verwisselen en er met de verlichte microfoonstaanders allerlei kunstjes moeten uitgehaald worden gaande van de persconferentie- tot de omkaderingsact. Dit wordt dus de hoofdgimmick van Kate’s act. De windmachine en het vuurwerk spelen ook een belangrijke rol, maar die zijn heel wat minder origineel vermits bijna elk land van de windmachine gebruik maakt en het vuurwerk ook bij andere acts terug te vinden is.

Toch kunnen we concluderen dat Kate Ryan de afgelopen 3 maanden keihard heeft gewerkt om vanavond een goed resultaat te kunnen neerzetten. En dat moet en zal ze ook doen! We hebben geleerd uit het verleden en hebben zeker één van de beste voorbereidingen ooit gekend. Nu mag het toch niet meer mislopen. Moest het toch nog het geval zijn, dan zal de ontgoocheling natuurlijk ontzettend groot zijn. En de berichten over de dress rehearsals duiden af dat we op die ontgoocheling gaan afstevenen. Maar we kunnen de fout zeker niet meer op Kate Ryan of haar entourage steken. Men heeft er echt alles aan gedaan om het tot een goed einde te brengen. Ik wens dan ook Kate Ryan ontzettend veel succes voor vanavond! Ik hoop dat de besten mogen doorgaan en dat daar onze eigenste Kate zeker bij is!

PS: Er gaan vandaag veel negatieve berichten de wereld in over Kate Ryan. Ze zou het helemaal niet kunnen waarmaken en het is nog zeer de twijfel of ze wel de finale gaat halen. Sinds de nationale preselecties heb ik altijd al voor voorzichtigheid gepleit. En die terughoudendheid behou ik toch nog altijd tot op de dag van vandaag, vooral omdat het niet het meest originele nummer van de avond is. Maar vandaag moeten we gewoon als één blok achter Kate Ryan staan en positief blijven denken. Het is allemaal heel twijfelachtig geworden of we de finale gaan halen, maar als wij al de moed gaan verliezen, wat moet Kate Ryan dan wel niet denken. Dus GO FOR IT KATE!