Einde van Marktrock
Het doek is gevallen over Marktrock Leuven. Of ook niet. Eigenlijk bestaat er nog ontzettend veel verwarring over. Vele kranten en media melden vandaag dat er geen nieuwe Marktrock komt, maar deze middag vertelde Marc Pinte op Studio Brussel dat er toch nog een 25ste jubileumeditie zal komen gespreid over drie dagen. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal die jubileumeditie in mineur verlopen en dreigt het een neo-Marktrock te worden met een nieuwe aanpak en organisatie (Minder podia? Minder artiesten? Duurder festival?). Voorlopig tast iedereen nog in het duister. Maar het failliet van de organiserende vzw van Marktrock is misschien wel een teken aan de wand.
Als reactie op het einde van Marktrock antwoordde Herman Schueremans dat het misschien het begin kan zijn van een regularisering van de festivalmarkt, vermits Vlaanderen één van de regio’s met de grootste concentratie aan festivals op een kleine oppervlakte. Hij vindt het daarom ook niet echt jammer dat Marktrock verdwijnt (kan er natuurlijk meer volk naar zijn Werchterweide gaan) en dat het nog niet zo’n slechte zaak is. Ik vind het natuurlijk wel erg dat Marktrock moet verdwijnen omdat het toch één van de pioniers onder de stadsfestivals was. Maar ik kan wel in de rest van de logica van Herman volgen.
Er zijn gewoonweg teveel festivals in Vlaanderen. Elk dorp heeft wel zijn plaatselijk rockfestivalletje of parkconcerten en elke grotere stad heeft zijn eigen stadsfestival of muzikale evenement (eventueel gespreid over meerdere weken). Je moet in de zomer bij wijze van spreken maar een denkbeeldige cirkel van 10 km rond u trekken of er is in dat gebied wel iets te doen. Daarnaast vissen vele van die festivals ook nog eens in dezelfde vijver van artiesten, wat ook niet erg bevorderlijk is voor het succes van de festivals. Bovendien volgen de festivals elkaar zo snel op of worden vaak in hetzelfde weekend als het festival van drie dorpen verder georganiseerd, waardoor de concurrentie moordend moet zijn en het een wonder is dat zoveel festivalletjes blijven bestaan.
En het verwondert mij dus nog meer dat een groot festival als Marktrock eigenlijk als één van de eerste echt sneuvelt. Iedereen wist natuurlijk dat het festival met een structureel financieel probleem zat. De stijgende kosten, het feit dat men ineens BTW-plichtige werd, het hogere prijskaartje om grote artiesten te strikken, …. De kosten bleven maar stijgen, maar men vond niet de geschikte manier om de opbrengsten op een zelfde niveau te doen stijgen. Bovendien kwam men door de concurrentie ook in een neerwaartse spiraal van bezoekersaantallen terecht die nog eens versterkt werd door de zwakkere hoofdacts op het podium. Niet dat ik Iggy Pop, Craig David, Pet Shop Boys, e.d. wil afbreken of hen geen goede of sterke artiesten vind, maar de laatste edities waren velen van die hoofdacts toch een beetje artiesten op hun retour of artiesten van een subklasse. Men slaagde er de laatste jaren niet in om een aantrekkelijke moderne affiche samen te stellen. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat steeds meer artiesten werken met dure exclusiviteitcontracten voor festivals. Wil je een aantrekkelijke naam, dan moet je veel betalen (te veel om goed te zijn in Vlaanderen) ofwel zie je de aantrekkelijke naam naar een andere festival trekken met een deel van je publiek.
Misschien kan de malaise rond Marktrock de discussie rond de festivals eens aanwakkeren. Want er zijn inderdaad teveel festivals in Vlaanderen en ik vraag met niet af of het soms niet beter zou zijn om de krachten te bundelen in regio’s in plaats van elk hun eigen (verlieslatend) festivalletje te organiseren. Maar het kan ook niet dat Herman Schueremans met alle grote namen kan staan prijken op Werchter omdat hij onder het Live Nation concern zit die geld genoeg heeft om met die exclusiviteitscontracten te werken. Hij mag de hand ook in eigen boezem steken, vind ik. Helaas zal het voor Marktrock te laat zijn. Het zal voor de reguliere festivalbezoeker nooit meer hetzelfde zijn, ook al komen er nieuwe organisatoren en initiatieven.
Als reactie op het einde van Marktrock antwoordde Herman Schueremans dat het misschien het begin kan zijn van een regularisering van de festivalmarkt, vermits Vlaanderen één van de regio’s met de grootste concentratie aan festivals op een kleine oppervlakte. Hij vindt het daarom ook niet echt jammer dat Marktrock verdwijnt (kan er natuurlijk meer volk naar zijn Werchterweide gaan) en dat het nog niet zo’n slechte zaak is. Ik vind het natuurlijk wel erg dat Marktrock moet verdwijnen omdat het toch één van de pioniers onder de stadsfestivals was. Maar ik kan wel in de rest van de logica van Herman volgen.
Er zijn gewoonweg teveel festivals in Vlaanderen. Elk dorp heeft wel zijn plaatselijk rockfestivalletje of parkconcerten en elke grotere stad heeft zijn eigen stadsfestival of muzikale evenement (eventueel gespreid over meerdere weken). Je moet in de zomer bij wijze van spreken maar een denkbeeldige cirkel van 10 km rond u trekken of er is in dat gebied wel iets te doen. Daarnaast vissen vele van die festivals ook nog eens in dezelfde vijver van artiesten, wat ook niet erg bevorderlijk is voor het succes van de festivals. Bovendien volgen de festivals elkaar zo snel op of worden vaak in hetzelfde weekend als het festival van drie dorpen verder georganiseerd, waardoor de concurrentie moordend moet zijn en het een wonder is dat zoveel festivalletjes blijven bestaan.
En het verwondert mij dus nog meer dat een groot festival als Marktrock eigenlijk als één van de eerste echt sneuvelt. Iedereen wist natuurlijk dat het festival met een structureel financieel probleem zat. De stijgende kosten, het feit dat men ineens BTW-plichtige werd, het hogere prijskaartje om grote artiesten te strikken, …. De kosten bleven maar stijgen, maar men vond niet de geschikte manier om de opbrengsten op een zelfde niveau te doen stijgen. Bovendien kwam men door de concurrentie ook in een neerwaartse spiraal van bezoekersaantallen terecht die nog eens versterkt werd door de zwakkere hoofdacts op het podium. Niet dat ik Iggy Pop, Craig David, Pet Shop Boys, e.d. wil afbreken of hen geen goede of sterke artiesten vind, maar de laatste edities waren velen van die hoofdacts toch een beetje artiesten op hun retour of artiesten van een subklasse. Men slaagde er de laatste jaren niet in om een aantrekkelijke moderne affiche samen te stellen. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat steeds meer artiesten werken met dure exclusiviteitcontracten voor festivals. Wil je een aantrekkelijke naam, dan moet je veel betalen (te veel om goed te zijn in Vlaanderen) ofwel zie je de aantrekkelijke naam naar een andere festival trekken met een deel van je publiek.
Misschien kan de malaise rond Marktrock de discussie rond de festivals eens aanwakkeren. Want er zijn inderdaad teveel festivals in Vlaanderen en ik vraag met niet af of het soms niet beter zou zijn om de krachten te bundelen in regio’s in plaats van elk hun eigen (verlieslatend) festivalletje te organiseren. Maar het kan ook niet dat Herman Schueremans met alle grote namen kan staan prijken op Werchter omdat hij onder het Live Nation concern zit die geld genoeg heeft om met die exclusiviteitscontracten te werken. Hij mag de hand ook in eigen boezem steken, vind ik. Helaas zal het voor Marktrock te laat zijn. Het zal voor de reguliere festivalbezoeker nooit meer hetzelfde zijn, ook al komen er nieuwe organisatoren en initiatieven.
Labels: actualiteit, muziek
1 Comments:
Achjah, ik kan wel doen alsof ik het als muziekliefhebber echt erg vind da marktrock stopt ; maar ik ging er toch nie naartoe ; dus..
Zolang pukkelpop blijft bestaan ; blijf ik lachen!
Leve Chokri!
6:56 p.m.
Een reactie posten
<< Home