vrijdag, maart 17, 2006

Manipulatie

Het gaat niet goed met de platenverkoop. Het gaat in het algemeen niet goed met de muzieksector. Vele artiesten raken niet meer aan airplay, mensen downloaden liever illegaal dan legaal te kopen, het wordt moeilijker om een videoclip op MTV te krijgen, .... De crisis leidt er dan ook toe dat bepaalde platenmaatschappijen grijpen naar oneerlijke praktijken.

Zo raakte vorig jaar nog bekend dat in Amerika platenmaatschappijen geregeld sommen geld gaven aan radiostations en radiodj's in ruil dat zij platen van hun artiesten zouden draaien. Sommige radiostations moeten wel heel veel geld gekregen hebben wanneer je hoort dat sommige liedjes echt wel elk uur minstens één keer voorbijkwamen. Dat zulke praktijken voorkomen, mag eigenlijk geen verrassing genoemd worden. De hitkansen, en bijgevolg de winstmarges, van een single worden grotendeels bepaald door de radiostations. Wordt je als artiest niet opgenomen in de playlist van een radiozender, dan is de kans groot dat je single nooit tot bij het publiek raakt. De macht van de muzieksamenstellers van radiozenders wordt dan ook wel eens bij het gewone publiek onderschat, denk ik. Want je moet maar eens nagaan hoeveel van de muziek die je kent je van de radio kent. Daarenboven heb je ook nog eens het effect dat hoe meer een radiozender je single draait, hoe meer mensen hem leuk beginnen te vinden. Het geld dat de platenfirma's in Amerika aan de radiostations hebben betaald, zal helemaal geen weggegooid geld zijn geweest. En met de winsten die ze hebben kunnen door deze praktijk zullen ze zeker met plezier de boete hebben betaald.

Een andere praktijk kwam deze week dan aan het licht, ook hier in België, namelijk dat platenmaatschappij en artiesten ook de hitlijsten trachten te manipuleren. Zo vertelde gisteren iemand bij Wim Oosterlinck dat zij jarenlang door een platenfirma werd betaald om singles van artiesten te gaan opkopen in winkels. In Engeland wordt dan weer de verkoop van een single uit de berekening van de charts gehouden nadat bleek dat familieleden en vrienden de single massaal kochten en downloaden om zo de groep de top 40 in te loodsen. En dat werkte blijkbaar zeer goed, want mocht het bedrog niet zijn uitgekomen zou de groep in kwestie op 13 zijn binnengekomen in de Britse charts. En ook hier zit er een zelfde filosofie achter. Wanneer mensen merken dat een single goed verkoopt, kopen ze single ook. En daarnaast zorgt een hitparadenotering er ook voor dat de radiostations je single gaan oppikken, wat uiteindelijk de singleverkoop en de winst ten goede komt.

Blijkbaar noopt de huidige situatie er zich toe dat ook grote platenmaatschappijen zich aan deze manipulatie moeten wagen. Dit is een zeer jammere zaak, zeker voor een doorsnee muziekliefhebber. Want hoe geloofwaardig is op deze manier nog een playlist van een radiozender of een hitparade? De tijd die nu werd opgekocht werd door een platenfirma kon gebruikt worden om een onbekendere artiest een kans en airplay te geven. Daarnaast kan zulke praktijken door kapitaalkrachtige platenmaatschappijen worden toegepast, waardoor de kleine maatschappijen zeker al geen kans meer maken terwijl ze het al zo moeilijk hebben. Maar om te overleven zullen ze zich soms aan deze praktijk hebben moeten wagen. Tenslotte is het ook een trieste zaak voor een doorsnee muziekliefhebber om te moeten constateren dat de muziek van een radiozender niet meer bepaald wordt door een visie, maar door het geld. Hoe vaak krijg je de laatste tijd al niet het gevoel dat er u soms bepaalde muziek wordt opgedrongen of bepaalde liedjes letterlijk tot vervelens toe worden gedraaid terwijl andere (betere) muziek amper gedraaid wordt? We worden dus door het geld gemanipuleerd, maar in feite, zou het ooit al anders zijn geweest? Misschien niet, maar dan wordt het misschien nu eens tijd dat het anders wordt. Geef iedereen een gelijke kans en laat het publiek eerlijk kiezen zonder hen te pushen of iets op te dringen. Heel naïef van mij om zoiets te wensen, maar dit zou in feite het streefdoel moeten zijn vanuit de muziekwereld en de media. En daarnaast zouden de mensen zich misschien eens beter wat bewuster worden van die manipulatie en zich niet door de reclame laten leiden. Een eigen mening hebben is weer de sleutelzin!