Groen! heeft een idee
Groen! had deze week uit monde van voorzitster Mieke Vogels nog maar eens een idee. Nu, ik weet niet hoe u over Groen! denk, maar ik vind dat die partij nodig is. Allez, toch om de druk in de milieukwesties hoog te houden en dat politiek te verwoorden. En ja, ook op gebied van socialisme, gelijke kansen en armoedebestrijding heeft Groen! haar linkse rolletje te spelen. Maar wanneer Groen! ideeën begint te spuien op andere gebieden, dan hou ik altijd mijn hart vast voor wat ze nu weer gaan uitkramen. En ja hoor, toen ik hoorde over de “onthaastte schooldag” was het weer van dat. Mieke Vogels kon het mooi uitleggen met “één derde tijd voor het hoofd, één derde tijd voor de handen en één derde tijd voor het hart.” Blij om te merken dat de geest van pater Versteylen nog steeds rond dwarrelde in de oneliners van Groen! Het werd wel grappig toen Mieke Vogels niet meer goed wist wat haar idee inhield, want ze sprak meerdere malen over het feit dat de kinderen tot 17, euh, euh, 18 uur op school moesten blijven en dat de ouders hun kinderen konden ophalen om 19 uur, euh, tussen 19 uur en, euh, 18 uur.
Maar soit, het voorstel dan. Groen! wil kinderen van de lagere school een schooldag presenteren van 8 uur ’s morgens tot 18 uur ’s avonds. Niet alleen om te leren. Neen, er moet ook voldoende ruimte zijn voor beweging, recreatie en activiteiten als muziekschool en dergelijke. En om 18 uur kunnen de ouders hun blije kroost dan gaan afhalen en samen nog leuke familiemomenten beleven. Zeg nu zelf, klinkt dat niet goed. Hola, hola, hoor ik de leerkrachten dan zeggen. En wij dan? Zelfs daar heeft Groen! aan gedacht. We voeren gewoon een ploegensysteem in. De ene leerkracht staat van 8 uur tot 15 uur in de klas en de andere van 13 uur tot 18 uur. (Wetende dat Mieke Vogels dus duidelijk problemen heeft met uren na 12 uur, denk ik dat dit dus een ploeg van 8 uur tot 13 uur en van 13 uur tot 18 uur moet zijn) Ouders content. Leerkrachten content. Kinderen … euh … content? Je zal maar een kind zijn dat niet graag naar school gaat. Moet je nog eens 10 uur op school doorbrengen! Ook al zijn er uitgebreide speelmomenten, je zit toch 10 uur tussen de schoolmuren gevangen. Er bestaan mooiere vooruitzichten.
De meeste vragen die ik mij bij het voorstel stel, zijn toch van organisatorisch aard. Men wil een deel van de naschoolse activiteiten onderbrengen tijdens de lesuren. Mieke Vogels haalde het voorbeeld aan van kinderen die na school nog naar de judoles, muziekschool, balletles, e.d. gingen. Nu zou men die activiteiten in de onthaastte schooldag van 10 uur willen onderbrengen. Goed, maar hoe gaat men dit doen? Moet elke lagere school nu ruimtes voorzien voor de judoles, muziekschool, balletles? En waar vind men al die geschikte begeleiders daarvoor wanneer elke school dit moet organiseren? Je kan toch moeilijk verwachten van een lerares dat ze naast haar takenpakket ook nog eens moet weten hoe je judo, ballet, toneel, … moet geven. Je zal maar een kleine basisschool zijn als je dat allemaal moet voorzien. Een oplossing zou kunnen zijn om samen te werken met verschillende scholen. Maar het voorstel wordt gedaan om te vermijden dat kinderen van hier naar daar worden gesleurd. Wanneer je moet samenwerken met verschillende scholen, dan blijf je toch met dat probleem zitten. Daarenboven vrees ik dat de kinderen dan meer op de schoolbus dreigen te zitten dan echt te kunnen genieten van hun ballet- of judoles. Dan nog maar te zwijgen over het feit dat het ene kind ballet wilt doen, het andere toneel en nog een ander muziekschool, waardoor je dus met 1 schoolbus niet toekomt.
Bovendien is het ook niet echt duidelijk of de school dat keuze-aanbod elke dag moet voorschotelen of slecht bijvoorbeeld 1 dag op een week. Het wordt mij wel heel ingewikkeld als men dat alle dagen moet organiseren. Aan de andere kant, als men het maar 1 dag op de week doet, wat gaat men dan al die andere dagen doen tussen 8 en 18 uur? Of men kan natuurlijk op maandag ballet organiseren, op dinsdag judo, en zo verder. Maar wordt een kind dan verplicht om deze activiteit te volgen? Ook al heb je noch de interesse noch het talent ervoor. En gaat de kind de vrijheid dan nog behouden om eens niets te doen? Heeft een kind nu eens geen zin om te gaan voetballen of naar de judoles te gaan, dan kan het nu toch nog eens kiezen om niet te gaan. Kan dit ook op die 10-uurse dag? Bovendien snap ik het ook niet. Er wordt nu al vaak geklaagd dat we onze kinderen te zwaar belasten met al die naschoolse activiteiten. Maar dreig je met het voorstel van Groen! dit niet juist te verergeren. En zullen die familiemomenten na zo’n vermoeiende dag wel nog zo leuk zijn?
Kortom, ik stel mij serieuze vragen bij dit voorstel. Vooral omdat ik vrees dat kinderen in feite geen keuze meer gaan krijgen over hoe ze hun vrije tijd willen invullen. Want als een kind erbij wilt horen, zal het toch moeten meedoen met al die keuze-activiteiten. Daarnaast stel ik mij ook de vraag of we met dit voorstel er niet juist voor gaan zorgen dat scholen zich nog meer met de opvoeding van kinderen moeten gaan bezighouden. Ik vind het nu al te gemakkelijk dat ouders scholen zien als de plaats waar hun kinderen opgevoed moeten worden. Nu geef je daar als overheid toch aan toe. Neen, over dit voorstel kan ik kort zijn. Zoals zo vaak met voorstellen van Groen! klinken ze mooi op papier, maar is de realiteit vaak anders. Een slecht idee, dus.
Edit: Op verschillende blogs vraagt men zich ook terecht af wat er met de sportclubs moet gebeuren. Neem nu populaire sport nummer 1, het voetbal. Betekent dit dat de trainingen van de jeugdploegen nu ineens om 19 uur moeten worden georganiseerd ipv 17 of 18 uur nu. Of is het de bedoeling dat dit ook een keuze-activiteit wordt? Maar ook dat is toch praktisch onmogelijk, omdat een ploeg miniemen meestal bestaat uit kinderen van verschillende scholen. Hoe kan men nu als ploeg leren samenwerken als je niet samen kan trainen? En als het geen keuze-activiteit wordt en de sportclub dus blijft bestaan, wat schiet er dan nog over van die gezellige 2 uurtjes family-time als je kind moet gaan trainen. Of is het de bedoeling dat men de sportclubs gaat ontmantelen? Ik dacht dat we met het oog op de Olympische spelen eerder een inspanning gingen doen. Volgens mij blijft het mooi op papier, maar in realiteit onuitvoerbaar.
Maar soit, het voorstel dan. Groen! wil kinderen van de lagere school een schooldag presenteren van 8 uur ’s morgens tot 18 uur ’s avonds. Niet alleen om te leren. Neen, er moet ook voldoende ruimte zijn voor beweging, recreatie en activiteiten als muziekschool en dergelijke. En om 18 uur kunnen de ouders hun blije kroost dan gaan afhalen en samen nog leuke familiemomenten beleven. Zeg nu zelf, klinkt dat niet goed. Hola, hola, hoor ik de leerkrachten dan zeggen. En wij dan? Zelfs daar heeft Groen! aan gedacht. We voeren gewoon een ploegensysteem in. De ene leerkracht staat van 8 uur tot 15 uur in de klas en de andere van 13 uur tot 18 uur. (Wetende dat Mieke Vogels dus duidelijk problemen heeft met uren na 12 uur, denk ik dat dit dus een ploeg van 8 uur tot 13 uur en van 13 uur tot 18 uur moet zijn) Ouders content. Leerkrachten content. Kinderen … euh … content? Je zal maar een kind zijn dat niet graag naar school gaat. Moet je nog eens 10 uur op school doorbrengen! Ook al zijn er uitgebreide speelmomenten, je zit toch 10 uur tussen de schoolmuren gevangen. Er bestaan mooiere vooruitzichten.
De meeste vragen die ik mij bij het voorstel stel, zijn toch van organisatorisch aard. Men wil een deel van de naschoolse activiteiten onderbrengen tijdens de lesuren. Mieke Vogels haalde het voorbeeld aan van kinderen die na school nog naar de judoles, muziekschool, balletles, e.d. gingen. Nu zou men die activiteiten in de onthaastte schooldag van 10 uur willen onderbrengen. Goed, maar hoe gaat men dit doen? Moet elke lagere school nu ruimtes voorzien voor de judoles, muziekschool, balletles? En waar vind men al die geschikte begeleiders daarvoor wanneer elke school dit moet organiseren? Je kan toch moeilijk verwachten van een lerares dat ze naast haar takenpakket ook nog eens moet weten hoe je judo, ballet, toneel, … moet geven. Je zal maar een kleine basisschool zijn als je dat allemaal moet voorzien. Een oplossing zou kunnen zijn om samen te werken met verschillende scholen. Maar het voorstel wordt gedaan om te vermijden dat kinderen van hier naar daar worden gesleurd. Wanneer je moet samenwerken met verschillende scholen, dan blijf je toch met dat probleem zitten. Daarenboven vrees ik dat de kinderen dan meer op de schoolbus dreigen te zitten dan echt te kunnen genieten van hun ballet- of judoles. Dan nog maar te zwijgen over het feit dat het ene kind ballet wilt doen, het andere toneel en nog een ander muziekschool, waardoor je dus met 1 schoolbus niet toekomt.
Bovendien is het ook niet echt duidelijk of de school dat keuze-aanbod elke dag moet voorschotelen of slecht bijvoorbeeld 1 dag op een week. Het wordt mij wel heel ingewikkeld als men dat alle dagen moet organiseren. Aan de andere kant, als men het maar 1 dag op de week doet, wat gaat men dan al die andere dagen doen tussen 8 en 18 uur? Of men kan natuurlijk op maandag ballet organiseren, op dinsdag judo, en zo verder. Maar wordt een kind dan verplicht om deze activiteit te volgen? Ook al heb je noch de interesse noch het talent ervoor. En gaat de kind de vrijheid dan nog behouden om eens niets te doen? Heeft een kind nu eens geen zin om te gaan voetballen of naar de judoles te gaan, dan kan het nu toch nog eens kiezen om niet te gaan. Kan dit ook op die 10-uurse dag? Bovendien snap ik het ook niet. Er wordt nu al vaak geklaagd dat we onze kinderen te zwaar belasten met al die naschoolse activiteiten. Maar dreig je met het voorstel van Groen! dit niet juist te verergeren. En zullen die familiemomenten na zo’n vermoeiende dag wel nog zo leuk zijn?
Kortom, ik stel mij serieuze vragen bij dit voorstel. Vooral omdat ik vrees dat kinderen in feite geen keuze meer gaan krijgen over hoe ze hun vrije tijd willen invullen. Want als een kind erbij wilt horen, zal het toch moeten meedoen met al die keuze-activiteiten. Daarnaast stel ik mij ook de vraag of we met dit voorstel er niet juist voor gaan zorgen dat scholen zich nog meer met de opvoeding van kinderen moeten gaan bezighouden. Ik vind het nu al te gemakkelijk dat ouders scholen zien als de plaats waar hun kinderen opgevoed moeten worden. Nu geef je daar als overheid toch aan toe. Neen, over dit voorstel kan ik kort zijn. Zoals zo vaak met voorstellen van Groen! klinken ze mooi op papier, maar is de realiteit vaak anders. Een slecht idee, dus.
Edit: Op verschillende blogs vraagt men zich ook terecht af wat er met de sportclubs moet gebeuren. Neem nu populaire sport nummer 1, het voetbal. Betekent dit dat de trainingen van de jeugdploegen nu ineens om 19 uur moeten worden georganiseerd ipv 17 of 18 uur nu. Of is het de bedoeling dat dit ook een keuze-activiteit wordt? Maar ook dat is toch praktisch onmogelijk, omdat een ploeg miniemen meestal bestaat uit kinderen van verschillende scholen. Hoe kan men nu als ploeg leren samenwerken als je niet samen kan trainen? En als het geen keuze-activiteit wordt en de sportclub dus blijft bestaan, wat schiet er dan nog over van die gezellige 2 uurtjes family-time als je kind moet gaan trainen. Of is het de bedoeling dat men de sportclubs gaat ontmantelen? Ik dacht dat we met het oog op de Olympische spelen eerder een inspanning gingen doen. Volgens mij blijft het mooi op papier, maar in realiteit onuitvoerbaar.
Labels: actualiteit
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home