Bio, vegetarisch, vettig, halal: als het maar lekker is
De discussie rond de hoofddoeken is nog niet goed gaan liggen of iedereen zit al weer te mekkeren over het plan om in Antwerpse scholen voortaan ook halal maaltijden aan te bieden tijdens bijvoorbeeld bosklassen zodat ook moslimouders hun kinderen met een gerust hart naar school kunnen sturen. En ja hoor, het woordje moslim is gevallen en weer half Vlaanderen staat op zijn achterste poten. Want ja, nu willen de moslims weer al iets. En straks nemen ze gans ons land in en vormen ze het om in een moslimstaat. Afschaffen dus dat halal-gedoe.
Weer is gans die discussie voor mij een overbodige discussie waar de blanke bange man weer luid zijn stem laat horen met enkele weinig geïnspireerde dooddoeners zoals hierboven beschreven staat. Zelf heb ik helemaal niets op tegen dat men nu ook halal maaltijden wil aanbieden. Ik zie dus niet in wat het probleem is. Men komt nu weer af dat gemeenschapscholen neutraal moeten blijven. Waarom zou een gemeenschapsschool niet neutraal zijn als ze een apart aanbod creëert voor moslimkinderen? Voor mij is het ook geen voortrekkerij en betutteling van de moslimkinderen. Integendeel, ik vind het juist goed dat niet moslimkinderen ook weten wat halal maaltijden in feite inhouden en dat ze er in het gewone leven mee geconfronteerd worden en merken dat het eigenlijk niets zo speciaal is (behalve natuurlijk de ethische kwestie die er rond het slachten van dieren en de manier waarop heerst). Dat het aanbieden van halal maaltijden iets doodnormaal is, zoals het feit dat er ook scholen zijn die vegetarische maaltijden aanbieden uit respect voor de vegetariërs.
Bovendien denk ik dat het aanbieden van halal maaltijden misschien ook een verdere integratie kan bevorderen. Blijkbaar zijn er nu moslimsouders die hun kinderen thuis houden van iets leuks als bosklassen. Dat is natuurlijk niet bevorderend voor een kind. Hij mist niet alleen een deel van de leerstof, maar hij mist vooral ook het samenzijn en samenleven met andere kinderen gedurende enkele dagen en de sfeer die er rond hangt. Daarnaast denk ik ook dat het thuishouden van de kinderen voor meer afstand schept tussen het moslimkind en de rest van de klas en dat zoiets ook meer kan leiden tot een verdere uitsluiting. Maar als men dat allemaal kan vermijden door het uitbreiden van het aanbod die ouders ertoe brengt om hun kinderen daadwerkelijk mee op bosklassen te krijgen, wie heeft daar dan iets op tegen?
Ik heb echt de indruk dat dit een gemuteerde hoofddoekendiscussie aan het worden is. Nog zo een discussie die ik nooit goed begrepen heb. Wat is er nu het probleem met het feit dat een moslimmeisje een hoofddoek draagt? Is die persoon met een hoofddoek een onderdrukt iemand die zonder ineens vrij zou zijn? Is een moslima met hoofddoek zoveel gevaarlijker dan wanneer ze geen hoofddoek zou dragen? En wat is er nu beledigend aan het feit dat er iemand met een hoofddoek achter het loket zit van de burgerlijke stand? Ik weet dus echt niet waarom iemand geen hoofddoek mag dragen op straat of tijdens het werk, terwijl anderen wel met een kruisje mogen rondlopen of achter het loket zitten.
Het probleem is, denk ik, dat men alles reduceert tot enkel de symbolen van de moslim. Ik ben het ook niet altijd eens met de gedachtewereld van de islam. De vrouw in de moslimwereld wordt inderdaad minderwaardig geacht dan de man. De manier waarop het ritueel slachten vaak gebeurd voor de halal maaltijden is niet iets waar ik met mijn westerse gedachten kan achterstaan. Maar daar gaat het vaak niet over bij die discussies. Het gaat niet over het inhoudelijke dat er achter de symbolen schuil gaat. Neen, het gaat enkel om de symbolen en ik weet niet wat men daar wil mee bereiken. Denkt men dat men door het symbool af te schaffen of te verbieden de kern van het probleem oplost. Of gebruikt men het symbool gewoon als schaamlapje zodat men het niet meer ziet en men dus een geruster geweten heeft en men blind kan zijn voor de problemen in de moslimwereld. Of heeft men gewoon schrik om een inhoudelijke discussie aan te gaan. De zaken die men wilt, zoals het correcter laten verlopen van rituele slachtingen voor halal maaltijden of het afleggen van de hoofddoek, moet het gevolg zijn van die inhoudelijke discussie. Maar dan nog. Voor mij mogen die symbolen ook nadien blijven bestaan. Ik vind het gewoon ongelofelijk dom om enorm veel energie te verspillen in discussies over of een school halal maaltijden moeten aanbieden of niet en of een moslimvrouw een hoofddoek mag dragen of niet zonder dat men echt iets wil doen aan de kern van de zaak.
Weer is gans die discussie voor mij een overbodige discussie waar de blanke bange man weer luid zijn stem laat horen met enkele weinig geïnspireerde dooddoeners zoals hierboven beschreven staat. Zelf heb ik helemaal niets op tegen dat men nu ook halal maaltijden wil aanbieden. Ik zie dus niet in wat het probleem is. Men komt nu weer af dat gemeenschapscholen neutraal moeten blijven. Waarom zou een gemeenschapsschool niet neutraal zijn als ze een apart aanbod creëert voor moslimkinderen? Voor mij is het ook geen voortrekkerij en betutteling van de moslimkinderen. Integendeel, ik vind het juist goed dat niet moslimkinderen ook weten wat halal maaltijden in feite inhouden en dat ze er in het gewone leven mee geconfronteerd worden en merken dat het eigenlijk niets zo speciaal is (behalve natuurlijk de ethische kwestie die er rond het slachten van dieren en de manier waarop heerst). Dat het aanbieden van halal maaltijden iets doodnormaal is, zoals het feit dat er ook scholen zijn die vegetarische maaltijden aanbieden uit respect voor de vegetariërs.
Bovendien denk ik dat het aanbieden van halal maaltijden misschien ook een verdere integratie kan bevorderen. Blijkbaar zijn er nu moslimsouders die hun kinderen thuis houden van iets leuks als bosklassen. Dat is natuurlijk niet bevorderend voor een kind. Hij mist niet alleen een deel van de leerstof, maar hij mist vooral ook het samenzijn en samenleven met andere kinderen gedurende enkele dagen en de sfeer die er rond hangt. Daarnaast denk ik ook dat het thuishouden van de kinderen voor meer afstand schept tussen het moslimkind en de rest van de klas en dat zoiets ook meer kan leiden tot een verdere uitsluiting. Maar als men dat allemaal kan vermijden door het uitbreiden van het aanbod die ouders ertoe brengt om hun kinderen daadwerkelijk mee op bosklassen te krijgen, wie heeft daar dan iets op tegen?
Ik heb echt de indruk dat dit een gemuteerde hoofddoekendiscussie aan het worden is. Nog zo een discussie die ik nooit goed begrepen heb. Wat is er nu het probleem met het feit dat een moslimmeisje een hoofddoek draagt? Is die persoon met een hoofddoek een onderdrukt iemand die zonder ineens vrij zou zijn? Is een moslima met hoofddoek zoveel gevaarlijker dan wanneer ze geen hoofddoek zou dragen? En wat is er nu beledigend aan het feit dat er iemand met een hoofddoek achter het loket zit van de burgerlijke stand? Ik weet dus echt niet waarom iemand geen hoofddoek mag dragen op straat of tijdens het werk, terwijl anderen wel met een kruisje mogen rondlopen of achter het loket zitten.
Het probleem is, denk ik, dat men alles reduceert tot enkel de symbolen van de moslim. Ik ben het ook niet altijd eens met de gedachtewereld van de islam. De vrouw in de moslimwereld wordt inderdaad minderwaardig geacht dan de man. De manier waarop het ritueel slachten vaak gebeurd voor de halal maaltijden is niet iets waar ik met mijn westerse gedachten kan achterstaan. Maar daar gaat het vaak niet over bij die discussies. Het gaat niet over het inhoudelijke dat er achter de symbolen schuil gaat. Neen, het gaat enkel om de symbolen en ik weet niet wat men daar wil mee bereiken. Denkt men dat men door het symbool af te schaffen of te verbieden de kern van het probleem oplost. Of gebruikt men het symbool gewoon als schaamlapje zodat men het niet meer ziet en men dus een geruster geweten heeft en men blind kan zijn voor de problemen in de moslimwereld. Of heeft men gewoon schrik om een inhoudelijke discussie aan te gaan. De zaken die men wilt, zoals het correcter laten verlopen van rituele slachtingen voor halal maaltijden of het afleggen van de hoofddoek, moet het gevolg zijn van die inhoudelijke discussie. Maar dan nog. Voor mij mogen die symbolen ook nadien blijven bestaan. Ik vind het gewoon ongelofelijk dom om enorm veel energie te verspillen in discussies over of een school halal maaltijden moeten aanbieden of niet en of een moslimvrouw een hoofddoek mag dragen of niet zonder dat men echt iets wil doen aan de kern van de zaak.
Labels: actualiteit
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home