vrijdag, december 29, 2006

Mijn top 100 aller tijden: nr 21-30

21. Rolling Stones: Angie

http://www.youtube.com/watch?v=Hnq502DyfrU

Tot op de dag van vandaag hangt er toch nog een sfeertje van strijd tussen fans van The Rolling Stones en fans van The Beatles over wie nu de beste, grootste, … was. Eigenlijk is die strijd niet nodig want beide groepen konden het goed met elkaar vinden. Zo hielpen The Beatles The Rolling Stones aan hun platencontract en hun eerste grote hit en zouden Paul en John een paar keer de backing vocals verzorgen op platen van The Stones. Persoonlijk ben ik een matige fan van de band. Ze hebben zeker goede hits gemaakt, maar kenden ook hun mindere momenten waardoor hun repertoire een beetje wisselvallig overkomt. Voor elke goede plaat van hen kan ik ook een minder goede plaat opnoemen. Maar hun allerbeste plaat is echt wel een enorm pareltje, namelijk het akoestisch geïnspireerde Angie. Het nummer gaat niet over de vrouw van David Bowie, maar wel over Anita Pallenberg, de ex-vrouw van Keith Richards die het bed nog met twee andere Rolling Stones zou delen. Maar Angie blijft een ongelofelijk breekbaar en emotioneel nummer over verdwenen liefdes en het einde van een relatie dat ik er telkens weer bij smelt.

22. Juanes: La historia de Juan

http://www.youtube.com/watch?v=McvR6SeFOxs

Ik ben niet iemand die gemakkelijk tranen in de ogen krijgt als ik een liedje hoor. Maar bij dit ongelofelijk prachtig, maar triestig nummer van Juanes is het toch wel altijd weer prijs. Het nummer werpt een blik op het leven van zovele Colombiaanse kinderen, maar de problematiek van straatkinderen is in feite globaal. Ze leven op straat onder een kartonnen bord of in krotten, worden geslagen door hun vaders, moeten het huis verlaten, maar in feite willen zij ook gelukkig spelen, dromen, houden van en geliefd worden. Helaas hoort de wereld hun smeekbede niet en kijkt de wereld niet naar hen om. Het is echt een nummer die je naar de keel grijpt en waar je stil van wordt. Bovendien wordt het trieste effect nog eens versterkt door de huilende gitaren van Juanes. Dit is echt het mooiste en meest aangrijpende nummer ooit gemaakt door Juan Esteban Aristizabal oftewel Juanes.

23. Cranberries: Zombie

http://www.youtube.com/watch?v=FEVqnPmQ6u4

Dit nummer Zombie is nog eens een echte klassieker uit mijn jeugdjaren. Het nummer is mij sinds dan blijven achtervolgen en ik blijf het nog altijd tot op de dag van vandaag een ijzersterk nummer vinden. Van The Cranberries hebben we nadien niet echt veel meer gehoord, al zijn de hits Ode to my family en Just my imagination wel uitstekende platen. Als Ierse rockband zijnde zal het u dan ook niet verbazen dat het nummer gaat over het Noord-Ierse conflict dat toen al decennia heerste en werd geschreven nadat er twee kinderen slachtoffer werden van een IRA-bom in Engeland. Ze schreven er een serieuze rocksong over en maakten er een prachtige videoclip bij waarbij het beeld van zangeres Dolores O’Riordan, die in goud geschilderd als een Sint Sebastiaan aan het kruis hangt, in mijn geheugen gebrand staat.

24. Marvin Gaye: What’s going on?

http://www.youtube.com/watch?v=4V70Fk_SDG4

Een mijlpaal in de geschiedenis van de pop- en soulmuziek was het conceptalbum What’s going on van Marvin Gaye en wereldwijd duikt de gelijknamige single vaak op bij de 10 grootste hits aller tijden. Het conceptalbum vertelt het verhaal van een Vietnamveteraan die terugkeert naar Amerika en er niets anders dan onrechtvaardigheid en haat zien en de liedjes gaan over de oorlog in Vietnam, corruptie, overmatig drugsgebruik en armoede. Hiermee maakte Marvin een prachtalbum die perfect de geest van die tijd weerspiegelt. Toch is het idee van het album pas ontstaan na deze hit. De hit werd voornamelijk geschreven door Al Cleveland en Renaldo Benson en Marvin Gaye werd erbij gehaald op de plaat te producen. Marvin wou de single aan The Originals geven, maar Al en Renaldo overtuigden hem het nummer zelf in te zingen. Ook de platenfirma had zo zijn twijfels want zij weigerden de single aanvankelijk uit te geven wegens te politiek getint en te weinig commercieel, maar Marvin hield voet bij stuk. Het nummer werd een instant succes en is nu dus één van ’s wereld meest belangrijke singles ooit gemaakt. Het is een werkelijk prachtig nummer waar Marvin de soul combineert met jazz en met een tekst die helaas de dag van vandaag nog heel actueel is (kijk maar hoe de hedendaagse beelden van de YouTube-clip perfect passen bij de tekst en boodschap van het lied). Een grootst nummer van een grootse artiest.

25. Beatles: Eleanor Rigby

http://www.youtube.com/watch?v=OarjQBv8wiM

Vooraleer de drie grote klassiekers van The Beatles nog moeten passeren in mijn top 100 aller tijden eerst nog deze ontzettende zalige single Eleanor Rigby. De song vertelt het verhaal van Eleanor Rigby en over haar eenzame leven dat ze op oudere leeftijd leidde vooraleer ze stierf. Er doen heel wat geruchten de ronde over Eleanor Rigby omdat Beatles-fans begin jaren ’80 een graf vonden van een zekere Eleanor Rigby op het kerkhof in Liverpool waar Paul als kind vaak speelde. Maar Paul vertelde dat hij eerst de naam Daisy Hawkins in gedachte had, maar later de naam veranderde in Eleanor Rigby verwijzend naar Eleanor Bron, de actrice die meespeelde in Help!, en naar de winkel Rigby & Evens Ltd in Bristol. Maar met de ontdekking van het graf van de echte Eleanor Rigby kon het gespeculeer dus beginnen. Maar het nummer, dat The Beatles overigens nooit live hebben gespeeld, blijft een absoluut pareltje. Vooral het violenspel, de intrigerende tekst en de zalige zang maken dat ik aan dit nummer echt verknocht ben geraakt en het één van de beste Beatlesnummers ooit vind.

26. Dionne Warwick: Walk on by

http://www.youtube.com/watch?v=nhZYJKK8riM

Een nummer dat echt langzaam aan in de vergetelheid dreigt te geraken (of althans in deze originele versie) en die daarom ook vaak ontbreekt in top 100’en aller tijden is deze Walk on by van Dionne Warwick. Het is nochtans een van de beste en belangrijkste popplaat aller tijden die tot op de dag van vandaag nog niets van haar charme heeft verloren, ook al is de hit afkomstig uit 1964. Het feit dat het nummer één van de meest gecoverde nummers is, onlangs nog door Kelly Clarkson, bewijst zijn status als klassieker. De song vertelt het verhaal van een vrouw die smeekt aan haar ex om haar met rust te laten. Het is echt één van de mooiste nummers die er ooit gemaakt zijn met zijn bossa nova klanken en de naar jazz neigende stem van Dionne Warwick. Maar het is vooral krachtig en zit ingenieus in elkaar dat ik hoop dat er ooit een herwaardering voor deze klassieker komt.

27. Meat Loaf: Paradise by the dashboard light

http://www.youtube.com/watch?v=j0ns8t9iQck

Goh, ik kon moeilijk omheen deze single van Meat Loaf in mijn top 100 aller tijden omdat ik het gewoon een ontzettend leuk nummer vind en het zalig is om op mee te zingen. De single bevat heel wat verschillende genres en kent heel wat tempoveranderingen waardoor het nummer in drie grote delen uiteenvalt. Samen vertellen ze het verhaal over een jong koppeltje dat op date gaat naar een afgelegen meertje omdat de jongen seks met zijn meisje wilt hebben, maar zij ziet dat niet zo meteen zitten en vraagt de jongen eerst om heel wat dingen te beloven. Uiteindelijk kan hij de spanning niet meer aan en geeft hij toe, maar de vrijpartij die erop volgt verloopt niet meer zo perfect als beiden zich hadden voorgesteld. Het verhaal zou voor een deel autobiografisch zijn geweest en verwijzen naar de pogingen van Meat Loaf om de dochter van de burgemeester binnen te doen op de avond van het schoolbal. Alleen wordt alles vanuit een meer komische hoek bekeken en heerlijk zijn de gezongen conversaties tussen beiden. Je kan het nummer een stinker noemen, maar ik hou wel van deze muzikale opera met een humoristische knipoog.

28. Depeche Mode: Enjoy the silence

http://www.youtube.com/watch?v=HjlpnX9Eso8

Depeche Mode is een band die begin jaren ’80 één van de belangrijkste groepen in de elektropop was en die later vele artiesten zou inspireren in het genre zoals Moby. Enjoy the silence is echter al een nummer uit de jaren ’90 toen ze al een paar jaar bezig waren. Maar het blijft een absoluut hoogtepunt in hun carrière en is zeker één van de beste en meest tijdloze platen die er in de elektropop zijn gemaakt. Het nummer voelt kil aan door de ijzige klanken van de synthesizers en het kosmisch effect wordt nog versterkt door de ‘aah’-klanken doorheen het lied. Maar toch bekruipt het lied u steeds meer en meer en ik begin het steeds meer en meer te appreciëren.

29. U2: Vertigo

http://www.youtube.com/watch?v=nLLQsSKTpRE

Ik heb een paar dagen terug reeds eens gezegd. Het hedendaagse werk van U2 vind ik van een iets wisselvalliger kwaliteit in vergelijking met hun grote klassiekers van de jaren ’80 tot begin jaren ’90. Maar sinds het album How to dismantle an atomic bomb maken ze weer schitterende muziek. Zo vind ik het heel recente Vertigo zelfs één van hun beste nummers ooit gemaakt. De single is cool, pure rock en een ware adrenalinestoot en heeft één van de leukste riffs van de afgelopen jaren. Al is die riff eigenlijk niet origineel en zou hij afgekeken zijn van de hit Dirty Boots van Sonic Youth. Bovendien bewijst Bono in dit lied over een avondje uit in een danceclub dat hij niet eens deftig in het Spaans kan tellen, maar dat zou hij later wijten aan de invloed van alcohol die er in zijn lijf aanwezig was toen hij het nummer schreef. Whatever, dé beste U2-song van dit decennium.

30. Ike and Tina Turner: River deep, mountain high

http://www.youtube.com/watch?v=10rz93V4urg

Voor mij de beste single van Ike & Tina Turner is raar genoeg de plaat waarop Ike niet te horen is en niet aan heeft meegewerkt. Phil Spector had het nummer geschreven voor Tina Turner, maar wist dat Ike het nooit zou toelaten dat Tina solo ging. Dit zegt natuurlijk ook veel over de huiselijke situatie waarin Tina verzeild was geraakt. Daarom kwam Phil overeen dat de single en het bijhorende album zou worden uitgebracht onder de naam Ike & Tina Turner, maar dat Ike tijdens de opnames uit de opnameruimte moest blijven. Phil Spector had een hele boel geld tegen de single gegooid en een heleboel muzikanten en achtergrondzangeressen ingeschakeld, maar de single flopte grandioos. De blanken vonden de sound te zwart en de zwarten vonden de sound te blank. Het zou pas drie jaar later bij een heruitgave wel het succes krijgen dat de single verdiende, maar toen had Phil Spector zijn platenlabel al moeten opdoeken. Wanneer je de song nu hoort, klinkt hij misschien inderdaad een beetje verouderd en de Wall of Sound-productie lijkt de tand des tijd niet goed te doorstaan, maar ik vind dat het juist deel uitmaakt van de charme van het lied. Bovendien zorgt de authenticiteit ervoor dat je nog goed kan horen hoe krachtig en flexibel de stem van Tina Turner wel was.