zaterdag, december 23, 2006

Mijn top 100 aller tijden: nr 81-90

81. Alphaville: Forever Young

http://www.youtube.com/watch?v=MGOgouhn8oU

Een ware klassieker en dan nog van Duitse makelij. De Duitse muziekscène is blijkbaar niet meer wat het geweest, vermits tegenwoordig er maar weinig Duitse producties de grens oversteken. Deze song van Alphaville is een typisch voorbeeld van de overbekende 80’s synthpop: het klinkt allemaal een beetje ijl en kil. De song lijkt alsof het in een kerk werd ingezongen, maar het krijgt mede door de boodschap van het lied een heel melancholische inslag. De boodschap spreekt dan ook voor zich: het verheerlijkt de jeugd door de angst voor het ouder worden en de dood uit te drukken. Het is een liedje dat al de status van klassieker had tijdens mijn jeugd en ik heb het altijd een prachtig en sterk lied gevonden zover ik mij kan herinneren. Ik blijf het nog altijd een prachtig en sterk lied vinden.

82. Orchestral Manoeuvres in the Dark: Enola Gay

http://www.youtube.com/watch?v=92Wn4n9y9-o

Je gaat het nog een paar keer tegenkomen in mijn persoonlijke top 100: nummers die geschreven zijn naar aanleiding van een historische gebeurtenis, oorlog of gegeven uit de actualiteit. Ook Enola Gay van Orchestral Manoeuvres in the Dark is zo’n single. Enola gay was namelijk de naam van het vliegtuig dat de eerste atoombom, little boy genoemd, vervoerde en liet vallen op Hiroshima op 6 augustus 1945 om 8u15. Al deze elementen komen ook terug in de tekst (“it’s eight fifthteen and that’s the time it’s always been” “Enola Gay is mother proud of little boy today”). Het lied dat in feite toch enigzins optimistisch van sfeer is, is zeker geen verheerlijking van deze gebeurtenis, maar een aanklacht (“Enola Gay, you should have stayed home yesterday” “The kiss you give, it’s never ever going to fade away”). Mede dankzij de tekst, de aanklacht en het toffe synthizerdeuntje dat in je hoofd blijft hangen vind ik dit een liedje die perfect in mijn top 100 past.

83. Amos Lee: Soul Suckers

http://www.youtube.com/watch?v=uTCPp3CbJ0Q

Amos Lee is geen bekende naam in België en net als Anthony Hamilton gisteren vrees ik ook dat daar niet meteen verandering in zal komen. Daarvoor is zijn muziek niet commercieel en catchy genoeg. Wederom een jammere zaak, want Amos Lee is een fantastische artiest. Hij is een traditionele singer-songwriter die heel eenvoudige maar bloedmooie liedjes schrijft en componeert. Hij is een beschermengel van Norah Jones, maar zijn muziek situeert zich meer in de folk en soulrichting met als grote voorbeelden Bill Withers en John Prine, al sluipt er natuurlijk regelmatig een vleugje jazz door in zijn muziek. Soul suckers is één van zijn mooiste nummers waarin zijn prachtige stem bijgestaan wordt door delicate strijkerspartijen. De tekst is een boodschap naar alle jonge artiesten toe en wijst op de gevaren van de muziekindustrie. Reken maar dat ze trachten uw vrijheid, persoonlijkheid, zelfs uw naam af te maken. Tekstueel zou dit dan ook verplichte lectuur moeten zijn voor alle deelnemers aan Idool, X- factor, e.d.

84. Bonnie Tyler: Total eclipse of the heart

http://www.youtube.com/watch?v=z025bcKYJ7s

Jim Steinman is een naam die menig muziekliefhebbers zullen verketteren, maar ik hou wel van de muziek die de man heeft geschreven. De man heeft een patent op het maken van power ballads met een theatrale en soap opera-achtige inslag. Jim Steinman is vooral bekend van de grootste hits van Meat Loaf en in het verlengde van die grote hits ligt ook deze klassieker van Bonnie Tyler, Total eclipse of the heart. De single, die is gebaseerd is op het boek Wuthering Heights, wordt helemaal gedragen door de schorre en ruwe stem van Bonnie Tyler die vol passie en emotie de longen uit haar borstkas zingt. En het nummer is zodanig opgebouwd dat het langzaam opbouwt naar een hoogtepunt om daar helemaal los te barsten. Zoals reeds gezegd, ik hou daar bij tijd en stond wel van en deze hit zing ik al van in mijn kindertijd telkens mee.

85. Justin Timberlake: SexyBack

http://www.youtube.com/watch?v=0FDYCh4m_TY

Een serieuse hit van het afgelopen jaar en ik zet die nummers niet graag meteen in een top 100 aller tijden vermits ze hun tijdloos karakter nog moeten bewijzen. Toch vind ik dat SexyBack van Justin Timberlake één van die uitzonderingen mag zijn, want wat voor een straffe plaat is dit! Mister Timberlake heeft het imago van de brave, ideale schoonzoon, maar op deze single laat hij zich van zijn meest ondeugende kant zien en zingt hij over SM-achtige sexpraktijken en toch komt hij er vlekkeloos mee weg. Muzikaal bewijst hij trouwens ook dat hij zeker de titel van nieuwe King of Pop waardig is. Al wat die jongen inzingt of maakt, vind ik goed tot ronduit geniaal. En Sexyback is gewoonweg geniaal! De plaat zit geniaal in elkaar en de verschillende lagen en niveaus vloeien perfect in elkaar alsof het zo vanzelfsprekend is. Maar dat is het niet. Justin Timberlake is een muzikaal genie en ik denk dat we van hem nog vele mooie en grootste dingen mogen verwachten.

86. Supertramp: The logical song

http://www.youtube.com/watch?v=lIR2SYywjBw

Als we over tijdloze pop spreken, komen we vroeg of laat Supertramp tegen. Deze symfonische rockgroep kent een heel eigen sound gekenmerkt door de Wurlitzer piano en saxofoon. Ook The logical song, hun beste nummer naar mijn mening, heeft die typische Supertramp-touch en bevat ook een sample van een eind jaren ’70 populair videospel. Het lied heeft een wondermooie tekst die handelt over het verlies van de onschuld en het idealisme bij het ouder worden. Maar het is vooral een kwalitatief ijzersterke popsong die perfect de tand des tijds gaat weet te doorstaan. Het is soms moeilijk uit te leggen waarom je een nummer goed vindt. Je moet het vaak gewoon aanvoelen en bij dit nummer voel ik het meer dan 100% aan.

87. Kanye West: Jesus walks

http://www.youtube.com/watch?v=yE4XOcVzIXc

Kanye West is de man achter grote hits van Janet Jackson, Alicia Keys en andere, maar naast producers is hij zelf ook rapper en artiest. En wat voor één. Waarschijnlijk is hij één van de beste en meest invloedrijke artiesten van het moment, ook al is hij hier in België nooit echt serieus doorgebroken met zijn eigen werk. En wie deze hit Jesus Walks hoort, kan het soms niet echt vatten. Want deze single, vooruitgestuwd door de gezangen van een Afrikaans slavenkoor, is van begin tot einde ijzersterk. Hij bezingt hier de lof over God, iets wat hem niet door iedereen, de radiozenders voorop, in dank werd afgenomen. Hij stelt hun dan ook terecht in zijn single waar hij aanklacht dat je als rapper blijkbaar alleen maar over geweren, sex en leugens mag zingen, maar niet over God. De tijd heeft Kanye gelijk gegeven, want de radiozenders hadden er dus totaal geen geloof in, maar uiteindelijk bleek deze single het grootste succes te worden uit The college dropout. Geen wonder, want dit is één van de sterkste nummers van de afgelopen jaren en een persoonlijke favoriet van mij.

88. INXS: By my side

http://www.youtube.com/watch?v=OrwdihY8_uo

Echt intens heb ik INXS nooit beleefd. In hun gloriejaren was ik nog te jong en niet zo echt aandachtig met muziek bezig. Toen ik ouder was en meer en meer aandacht kreeg voor muziek waren ze over hun hoogtepunt heen. Maar toch ben ik hen in de loop der jaren meer en meer gaan appreciëren en nu ben ik echt wel een fan van hun muziek. Hun muziek valt onder de noemer rock maar er zit een grote variatie in hun nummers, maar altijd weer is het catchy en vind ik het ontzettend goed. Zo ook deze By my side, een rustiger maar wel één van mijn lievelingsnummers van hen. Het heeft een magistrale toets en het uitgebreide pallet van gebruikte instrumenten geven het de nodige grandeur. Maar de ster van INXS blijft toch wel Michael Hutchence, een heel charismatische en knappe man, met een heel goede stem die zowel in deze ballades als in de ruigere rocknummers van INXS perfect tot uiting komt.

89. Marco Borsato: Ik leef niet meer voor jou

Veel Nederlandstalige muziek zit er niet in mijn persoonlijke top 100 aller tijden. Er zijn nochtans heel wat knappe platen afgeleverd in het Nederlands, maar de laatste jaren is het vaak huilen met de pet op dat ik gewoon weinig interesse voor het genre heb. Eén van de weinige artiesten die ik in het Nederlands wel kan appreciëren is Marco Borsato, al vind ik dat hij de laatste tijd de bal volledig mis aan het slaan is met zijn muziek. Maar Marco Borsato heeft een paar schitterende nummers gemaakt en is ook een topentertainer ten voete uit. Waar vele artiesten live door de mand vallen, is hij één van de weinige die enorm kan entertainen en ondertussen zingt hij geen enkele valse noot. Zijn beste nummer is deze theatrale meezinger Ik leef niet meer voor jou, een sterk nummer die perfect past bij de harde boodschap van het lied. Het is jammer dat hij tegenwoordig niet meer zulke nummers maakt.

90. Natalia: I’ve only begun to fight

http://www.youtube.com/watch?v=j2ntYKw5ed8

Een Belgisch antwoord op Marco Borsato is zeker en vast Natalia. Ook zij is een topentertainer in hart en nieren en ook haar zal je niet zo snel betrappen op gekweel terwijl ze zich volledig smijt op het podium. Natalia is misschien wel de live-stem bij uitstek in de Belgische muziekwereld en ik word compleet gek van de grol in haar stem. Ze verdiende dus zeker een plaatsje in mijn top 100 aller tijden. Al twijfelde ik ontzettend hard over met welk nummer dit nu juist moest zijn. Risin’ of I want you back hadden perfect deze plek kunnen bezetten, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor haar echte doorbraakhit I’ve only begun to fight. Het nummer is een ongelofelijke straffe fuifplaat en zeker is één van haar leukste nummers waar ze in geen tijd een zaal op zijn kop kan mee zetten. Natalia is zeker van een ongeziene klasse in de Belgische commerciële muziekwereld en ze torent hoog boven de rest uit.