Het einde van Talpa
Mediamagnaat en bedenker van o.a. Big Brother John De Mol had volgens hem een fantastisch idee. Waarom geen eigen televisiezender opstarten met alle grote Nederlandse namen, de Nederlandse voetbalcompetitie en met al zijn succesvolle formats? Dat kon toch niet mislukken. Twee jaar geleden werd dan ook Talpa (later omgevormd tot Tien) met veel poeha en onder massale mediabelangstelling opgericht. Alleen de Nederlandse kijker volgde niet echt en op enkele uitzonderingen na haalden alle grote en kleine programma’s belabberde kijkcijfers. Na twee jaar is het komende vrijdag dan ook gedaan met de zender van John De Mol. De zender werd overgenomen door het RTL Nederland-concern en houdt er mee op te bestaan. Alhoewel, de zender gaat in het vervolg door het leven als RTL8, maar dus niet meer onder leiding van John De Mol.
Het verhaal van Talpa is het verhaal van hoe geld toch niet alles voor mekaar krijgt. Het verhaal van de zender van John De Mol is een verhaal dat door de concurrenten met veel leedvermaak graag verteld wordt. En ook de gewone Nederlander kijkt met veel leedvermaak terug op de Talpa-historie. Een begrijpelijke reactie want het geld achter Talpa besmeurt het hele verhaal. John De Mol had een groots opgezette zender voor ogen met veel glamour en met veel sterren. En om dat te realiseren is er natuurlijk veel geld nodig. En in het geval van John De Mol is veel geld natuurlijk geen probleem. Met zijn vele geld zorgde hij voor een schokbeweging in het Nederlandse medialandschap.
De voorbode van die schokbeweging was het opkopen van zendtijd op het kanaal van Nickelodeon om er de uitwedstrijden van het Nederlandse elftal voor de kwalificatie van het WK 2006 op uit te zenden. Maar John De Mol ging nog een stapje verder en kaapte later met een smak geld op tafel de uitzendrechten voor de wedstrijden in de Nederlandse voetbaleredivisie weg bij de openbare zender NOS. Daarmee verzekerde hij zich al van een van de parels van de Nederlandse televisie. Maar er moeten natuurlijk ook andere programma’s gemaakt worden en daarvoor wou John De Mol een beroep kunnen doen op Nederlands favoriete, bekendste, beste presentatoren. En met een agressieve strategie (lees ook hier met een grote smak geld) kocht hij al de grote namen weg bij de verschillende Nederlandse zenders, waaronder grote kleppers als Linda De Mol, Jack Spijkerman, Ivo Niehe, Barend en Van Dorp. Het leek wel een grote leegloop bij de andere zenders. En dat zette natuurlijk heel wat kwaad bloed onder de verschillende zenders en bij andere collega-presentatoren. Het bekendste schandaal is het verhaal van Jack Spijkerman, de presentator van het populaire en uistekende Kopspijkers. Ook hij wilde overstappen naar Talpa samen met zijn Kopspijkers. De vorige werkgever Vara wou Jack Spijkerman echter houden aan zijn contract dat nog twee jaar duurde en dreigde met een proces. Uiteindelijk kwamen de twee toch tot een overeenkomst maar er bleef een vies geurtje hangen aan de persoon van Jack Spijkerman (hetzelfde als Jacques Vermeire mocht ervaren toen hij voor grof geld naar VTM overstapte).
Twee jaar later blijft er van die schokbeweging nog maar weinig over. Het succes van Talpa bleef uit. De voetbalcompetitie lokte wel de nodige kijkers, maar veel minder dan ten tijde van de NOS. De vele sterren mochten met veel poeha en de nodige rode lopers hun programma’s presenteren, maar velen flopten aan de kijkcijferkassa. Ook Koppensnellers, de opvolger van Kopspijkers, viel serieus tegen. Er begonnen al heel wat sterren terug te keren naar hun vroegere vertrouwde nest. Steeds meer klonk er hoongelach over Talpa, zijn vele sterren en zijn vele fiasco’s. Niets kon de ondergang voorkomen, integendeel zelfs. Programma’s als De Gouden Kooi, een soort van eeuwigdurende Big Brother, zorgde voor zoveel controverse en incidenten dat het meehielp aan de verdere ondergang. Er bleef maar weinig over van de groots opgezette zender. Toch was John De Mol nog zo slim genoeg om het tijdig en voor veel geld de zender te verkopen aan RTL Nederland. Hij is zeker niet slecht van afgekomen.
Maar het bewijst wel dat je met geld niet alles kan kopen. John De Mol dacht dat hij met veel geld alle parels van de Nederlandse televisie kon opkopen en onderbrengen in één succeszender. Alleen pakte zijn mayonaise niet bij de Nederlandse kijker. Ik denk dat de manier waarop hij zijn zender uit de grond stampte voor een natuurlijke afkeer zorgde bij de Nederlandse kijkers. Ik denk dat je als gewone mens u automatisch verzet tegen de agressieve manier met veel machtsvertoon waarop men de dingen naar zijn hand wil zetten. Mensen houden er niet van dat men naar een andere zender overloopt voor grof geld. En mensen houden zeker ook niet van mensen die denken dat ze alles kunnen opkopen. John De Mol heeft dat ondertussen mogen ervaren en is nu mikpunt van spot in Nederland. Mocht hetzelfde nu ook nog eens gebeuren met die andere grote mediamagnaat, Rupert Murdoch, die zich ook denk alles te kunnen permitteren en alles te kunnen opkopen in medialandschap.
Het verhaal van Talpa is het verhaal van hoe geld toch niet alles voor mekaar krijgt. Het verhaal van de zender van John De Mol is een verhaal dat door de concurrenten met veel leedvermaak graag verteld wordt. En ook de gewone Nederlander kijkt met veel leedvermaak terug op de Talpa-historie. Een begrijpelijke reactie want het geld achter Talpa besmeurt het hele verhaal. John De Mol had een groots opgezette zender voor ogen met veel glamour en met veel sterren. En om dat te realiseren is er natuurlijk veel geld nodig. En in het geval van John De Mol is veel geld natuurlijk geen probleem. Met zijn vele geld zorgde hij voor een schokbeweging in het Nederlandse medialandschap.
De voorbode van die schokbeweging was het opkopen van zendtijd op het kanaal van Nickelodeon om er de uitwedstrijden van het Nederlandse elftal voor de kwalificatie van het WK 2006 op uit te zenden. Maar John De Mol ging nog een stapje verder en kaapte later met een smak geld op tafel de uitzendrechten voor de wedstrijden in de Nederlandse voetbaleredivisie weg bij de openbare zender NOS. Daarmee verzekerde hij zich al van een van de parels van de Nederlandse televisie. Maar er moeten natuurlijk ook andere programma’s gemaakt worden en daarvoor wou John De Mol een beroep kunnen doen op Nederlands favoriete, bekendste, beste presentatoren. En met een agressieve strategie (lees ook hier met een grote smak geld) kocht hij al de grote namen weg bij de verschillende Nederlandse zenders, waaronder grote kleppers als Linda De Mol, Jack Spijkerman, Ivo Niehe, Barend en Van Dorp. Het leek wel een grote leegloop bij de andere zenders. En dat zette natuurlijk heel wat kwaad bloed onder de verschillende zenders en bij andere collega-presentatoren. Het bekendste schandaal is het verhaal van Jack Spijkerman, de presentator van het populaire en uistekende Kopspijkers. Ook hij wilde overstappen naar Talpa samen met zijn Kopspijkers. De vorige werkgever Vara wou Jack Spijkerman echter houden aan zijn contract dat nog twee jaar duurde en dreigde met een proces. Uiteindelijk kwamen de twee toch tot een overeenkomst maar er bleef een vies geurtje hangen aan de persoon van Jack Spijkerman (hetzelfde als Jacques Vermeire mocht ervaren toen hij voor grof geld naar VTM overstapte).
Twee jaar later blijft er van die schokbeweging nog maar weinig over. Het succes van Talpa bleef uit. De voetbalcompetitie lokte wel de nodige kijkers, maar veel minder dan ten tijde van de NOS. De vele sterren mochten met veel poeha en de nodige rode lopers hun programma’s presenteren, maar velen flopten aan de kijkcijferkassa. Ook Koppensnellers, de opvolger van Kopspijkers, viel serieus tegen. Er begonnen al heel wat sterren terug te keren naar hun vroegere vertrouwde nest. Steeds meer klonk er hoongelach over Talpa, zijn vele sterren en zijn vele fiasco’s. Niets kon de ondergang voorkomen, integendeel zelfs. Programma’s als De Gouden Kooi, een soort van eeuwigdurende Big Brother, zorgde voor zoveel controverse en incidenten dat het meehielp aan de verdere ondergang. Er bleef maar weinig over van de groots opgezette zender. Toch was John De Mol nog zo slim genoeg om het tijdig en voor veel geld de zender te verkopen aan RTL Nederland. Hij is zeker niet slecht van afgekomen.
Maar het bewijst wel dat je met geld niet alles kan kopen. John De Mol dacht dat hij met veel geld alle parels van de Nederlandse televisie kon opkopen en onderbrengen in één succeszender. Alleen pakte zijn mayonaise niet bij de Nederlandse kijker. Ik denk dat de manier waarop hij zijn zender uit de grond stampte voor een natuurlijke afkeer zorgde bij de Nederlandse kijkers. Ik denk dat je als gewone mens u automatisch verzet tegen de agressieve manier met veel machtsvertoon waarop men de dingen naar zijn hand wil zetten. Mensen houden er niet van dat men naar een andere zender overloopt voor grof geld. En mensen houden zeker ook niet van mensen die denken dat ze alles kunnen opkopen. John De Mol heeft dat ondertussen mogen ervaren en is nu mikpunt van spot in Nederland. Mocht hetzelfde nu ook nog eens gebeuren met die andere grote mediamagnaat, Rupert Murdoch, die zich ook denk alles te kunnen permitteren en alles te kunnen opkopen in medialandschap.
Labels: actualiteit, media
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home