donderdag, oktober 05, 2006

Nieuwe fenomenen

Wie naar de verkiezingsprogramma’s kijkt, merkt een paar nieuwe interessante fenomenen op.

De nieuwste trend in televisieland is het oogrollen. Wat moet u doen om met deze trend mee te zijn? U dient u in te schrijven als publiek voor een televisieprogramma. U mag wel niet vergeten dat u zich strategisch moet opstellen in het publiek en dat een plekje achter een belangrijke figuur in het programma een noodzaak is. En dan wordt het opletten geblazen. Van het moment dat het rode lampje van uw camera begint te branden en de BV, politicus, jurylid, … voor u begint te praten, moet u met uw ogen beginnen te draaien na elke zin dat hij zegt. Daarenboven versterkt u het algemeen effect wanneer u dit combineert met het wild en ongelovig schudden van uw hoofd. Aarzel ook niet om uw handen en bij uitbreiding uw hele lichaam in de strijd te gooien. U wordt op slag de ster van het programma. Want iedereen vraagt zich af wie u nu in godsnaam bent en of u het straks terug gaat doen. U zorgt zo voor een spanningsveld waar Lost nog een puntje kan aan zuigen.

Voor de gevorderden gaan we nog een stapje verder. Het ongegeneerd keuren van de BV’s, politicus, juryleden, …. Terug dient u zich strategisch op te stellen. Alleen is het voor gevorderden en het wordt dus een stukje moeilijker. Want er is een voorwaarde verbonden aan dit fenomeen, namelijk dat de BV, politicus, jurylid zelf moet staan of op een hoge barkruk zitten. Is dat het geval, dan moet u niet oogrollen, maar echt staren naar de gasten. En ze heel keurend opnemen. U werpt constant een blik op de billen van de vrouwelijke gasten of op de gespierde kuiten van de mannelijke gast. En u vergaapt zich letterlijk aan die mooie benen dat u moeite hebt om uw mond toe te houden. Een beetje kwijl vergroot het effect, maar wees zuinig want teveel kwijl maakt u alleen maar belachelijk. Staat de persoon die voor u zijn zegje doet u echter niet aan, aarzel dan niet om zuur te kijken alsof u een zure citroen moet opeten. Om hier het effect te vergroten, kan u altijd een braakbeweging maken. Maar doe het vooral subtiel. Neem trouwens ook een paar vrienden mee en por ze regelmatig aan en wijs duidelijk naar de mooie of lelijke lichaamsdelen van de persoon voor u. Wedden dat iedereen u zich de dag daarna herinnert.

En een laatste fenomeen is heel populair bij de politiekers, vooral deze van het Vlaams Belang. Namelijk u opzettelijk een mal figuur laten slagen op televisie. Het vraagt allemaal iets meer werk want u moet natuurlijk een programma hebben. Zorg ervoor dat het programma op zich al hilarisch is. U neemt bijvoorbeeld op dat u in uw gemeente de belasting op de terrassen gaat afschaffen terwijl er in uw gemeente helemaal geen belasting op terrassen bestaat. U laat u dan uitnodigen voor een debat op televisie en u kondigt dan uw maatregel dan luid aan als u weet dat uw tegenstander in het debat weet dat die belasting niet bestaat. Die ziet natuurlijk zijn kans schoon en haalt u onderuit. Maar wedden dat ze u de dag nadien nog herkennen en niet degene die u onderuit heeft gehaald. Of wat ook helpt, is dat u de afgelopen maanden een voorstel mee hebt goedgekeurd zonder een vraag te stellen of een opmerking te maken en u nu in uw programma vermeldt tegen het voorstel te zijn en u zich in het debat openlijk afvraagt wie in godsnaam zo dom is het voorstel te steunen.

Verkiezingsprogramma’s zijn niet alleen interessant, ze zijn vaak ook nog ongewild hilarisch. Eens benieuwd welke nieuwe fenomenen we komende zondag allemaal gaan zien wanneer één twaalf uur lang een verkiezingsshow organiseert. Let dus vooral op het publiek en minder naar de praatgasten. Alhoewel die laatste ook ongewild voor animo kunnen zorgen.