U kijkt toch ook ... naar Idool 2007: de start
Vanavond kan u kijken naar de kick-off van Idool 2007 op VTM. Op basis van wat ik reeds van de gelegenheidsshow heb gelezen en gezien, mogen we ons verwachten aan een fletse bedoening. De sterren van Idool 2003 en Idool 2004 mogen optreden in een veredelde Tien om te Zien, waarbij niet de winnaars Peter en Joeri de klap op de vuurpijl zijn maar wel Sandrine en Natalia (die evenwel niet zal optreden en zelfs werd vergeten op het podium te roepen). Tussendoor zullen er onbenullige interviews worden afgenomen met de voorspelbare vragen en dito antwoorden. Het blijft dan natuurlijk ook VTM, het blijft een vrijdagavond, het moet dus allemaal plezant blijven, … maar een degelijke analyse van het programma, zijn hype en de weerslag ervan op het leven van de artiesten zou veel interessanter zijn geweest. Helaas, het zal dus het lichte vertier worden. Laten we hopen dat er nog een selectie is gemaakt van de meest grappige, ontroerende, sterke momenten van de Idoolreeksen zodat de show toch nog iets om het lijf heeft.
Maar dat neemt niet weg dat er stof genoeg is voor een degelijke analyse. Waarom scoorde Idool 2004 beter bij de kijkers dan Idool 2003, maar hebben de sterren uit de 2004-editie het beduidend moeilijker om niet kopje onder te gaan? Wat liep er mis met de winnaars die hun bonus niet verzilverd zagen in massaal succes, gouden en platina platen en een overvolle optredenagenda? Wat heeft de platenfirma geleerd uit de 2 edities en zijn spin-offs? Hoe zit het eigenlijk echt met de carrières van de Idoolsterren zonder de dingen mooier voor te stellen dan ze zijn? Hoe ziet een ideale Idool-kandidaat er nu uit? Waar moeten de kandidaten van Idool 2007 op letten? Je ziet, genoeg materiaal om ook een programma van een uur te vullen zonder in de banaliteit te vallen en daadwerkelijk het programma inhoud te geven in plaats van gebakken lucht te verkopen. Maar het blijft VTM en geen BBC, Canvas of VPRO’s Het uur van de wolf. Het blijft vrijdagavond en het moet er dus ook al wat luchtiger aan toe gaan.
En dus koos men voor een flauwe formule voor de kick-off van de 2007-editie. Men maakt het publiek en potentiële kandidaten warm door te laten zien hoe ver het sommigen het al gebracht hebben via de Idoolformule. Een uitstekend uitgangsprobleem zou men zeggen, maar in feite versterkt men enkel het probleem waar de tweede editie al zo zwaar mee kampte. Namelijk dat men steeds teruggrijpt naar vorige edities en men de nieuwe lading ging vergelijken met vorige kandidaten. En dan kom je in situaties terecht zoals met Sandrine die constant goed werd genoemd, maar het was toch geen tweede Natalia hé of Joeri, waar men reeds van in het begin van zeker was dat hij dezelfde kant zou opgaan als Peter Evrard. En ja hoor, dat hypothekeerde zeker hun carrière. Via deze gelegenheidsshow lijkt het erop dat de kandidaten van Idool 2007 dezelfde weg zullen moeten bewandelen.
Idool 2007 – de kick-off kan u vanavond bekijken op VTM om 21u. De show zal waarschijnlijk dus weinig om het lijf hebben en een leuk wervingsspotje zou veel effectiever zijn geweest. Maar laat dat uw pret niet bederven en geniet nog eens ten volle van de Idolen. U moet er helaas ook Reborn bij nemen, kwestie van uw buikloop al te activeren voor de reclamepauze die er aankomt.
Maar dat neemt niet weg dat er stof genoeg is voor een degelijke analyse. Waarom scoorde Idool 2004 beter bij de kijkers dan Idool 2003, maar hebben de sterren uit de 2004-editie het beduidend moeilijker om niet kopje onder te gaan? Wat liep er mis met de winnaars die hun bonus niet verzilverd zagen in massaal succes, gouden en platina platen en een overvolle optredenagenda? Wat heeft de platenfirma geleerd uit de 2 edities en zijn spin-offs? Hoe zit het eigenlijk echt met de carrières van de Idoolsterren zonder de dingen mooier voor te stellen dan ze zijn? Hoe ziet een ideale Idool-kandidaat er nu uit? Waar moeten de kandidaten van Idool 2007 op letten? Je ziet, genoeg materiaal om ook een programma van een uur te vullen zonder in de banaliteit te vallen en daadwerkelijk het programma inhoud te geven in plaats van gebakken lucht te verkopen. Maar het blijft VTM en geen BBC, Canvas of VPRO’s Het uur van de wolf. Het blijft vrijdagavond en het moet er dus ook al wat luchtiger aan toe gaan.
En dus koos men voor een flauwe formule voor de kick-off van de 2007-editie. Men maakt het publiek en potentiële kandidaten warm door te laten zien hoe ver het sommigen het al gebracht hebben via de Idoolformule. Een uitstekend uitgangsprobleem zou men zeggen, maar in feite versterkt men enkel het probleem waar de tweede editie al zo zwaar mee kampte. Namelijk dat men steeds teruggrijpt naar vorige edities en men de nieuwe lading ging vergelijken met vorige kandidaten. En dan kom je in situaties terecht zoals met Sandrine die constant goed werd genoemd, maar het was toch geen tweede Natalia hé of Joeri, waar men reeds van in het begin van zeker was dat hij dezelfde kant zou opgaan als Peter Evrard. En ja hoor, dat hypothekeerde zeker hun carrière. Via deze gelegenheidsshow lijkt het erop dat de kandidaten van Idool 2007 dezelfde weg zullen moeten bewandelen.
Idool 2007 – de kick-off kan u vanavond bekijken op VTM om 21u. De show zal waarschijnlijk dus weinig om het lijf hebben en een leuk wervingsspotje zou veel effectiever zijn geweest. Maar laat dat uw pret niet bederven en geniet nog eens ten volle van de Idolen. U moet er helaas ook Reborn bij nemen, kwestie van uw buikloop al te activeren voor de reclamepauze die er aankomt.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home