Harde woorden
Zo kan ik het best de woorden omschrijven van Bob Savenbergh aan het adres van Joeri Fransen in een interview met Het Laatste Nieuws van dit weekend.
De kritiek moeten we dus duidelijk plaatsen in een openlijke ruzie en eerkwestie tussen de twee personen. Maar dat betekent niet dat de kritiek 100% onterecht zou zijn, zowel de kritiek die Bob over Joeri heeft als de kritiek die Joeri over Bob had. Zelf heb ik altijd het argument van Joeri dat het allemaal commercieel moest zijn de achillespees gevonden in zijn betoog. Bob Savenbergh heeft gelijk dat Joeri dit toch op voorhand kon weten. Idool is een commercieel programma op een commerciële zender. Als je dan de wedstrijd wint, weet je dat je commerciële toegiften moet doen. Joeri zal dat waarschijnlijk wel weerleggen door te zeggen dat hij nooit gedacht had dat hij zou winnen. Dat is waarschijnlijk ook zo, maar als je doorstoot tot de laatste 10 moet je toch beseffen dat het kan. En als je doorstoot tot de laatste 5 moet je er inderdaad serieus aan denken en nadenken over de consequenties van een overwinning.
Zelf heb ik nooit Joeri 100% begrepen waarom hij meedeed aan Idool. OK, het is een manier om in de picture te komen en om de aandacht van platenmaatschappijen te trekken. Alleen heb ik nooit verstaan wat je daar te zoeken hebt als alternativo? Het is één commercieel circus, dat had de eerste editie al duidelijk gemaakt. Maar als je dan aan dat circus meedoet, moet je toch ook wel bereid zijn om commerciële toegiften te doen. Je weet dat je nadien op pensenkermissen moet optreden en dat de platenmaatschappij niet echt geïnteresseerd is in jouw muziek, maar enkel in jouw verkoopcijfers. Ik heb een beetje het idee dat Joeri teveel met zijn eigen plannetje bezig was en te naïef heeft gereageerd op wat er rond hem gebeurde. En dat hij zich teveel heeft laten meeslepen door het circus waardoor hij op den duur de touwtjes is kwijtgeraakt. De bal was al serieus aan het rollen en hij zag zich geen manier meer om de bal te stoppen. Natuurlijk is het achteraf makkelijk spreken en zeker als buitenstaander, maar die achillespees in Joeri zijn betoog wordt door Bob Savenbergh toch vakkundig blootgelegd.
Dan is er natuurlijk nog de zéér harde kritiek van Bob waarin hij Joeri oproept om diep na te denken of hij wel goed bezig is en wel goed genoeg is. Hiermee stel je natuurlijk de carrière van iemand anders in twijfel en zulke uitspraken kunnen enorme schade toebrengen aan iemand anders carrière. Bovendien is het makkelijke kritiek van iemand waarvan ik mij niet kan herinneren dat hij ooit naar een optreden van Joeri is komen kijken en van iemand die nooit echt heeft willen investeren in de echte talenten van Joeri. Ook ik heb hier nog weinig recht van spreken, vermits het ook al anderhalf jaar geleden is dat ik nog eens naar een optreden van Joeri ben geweest. En ja hoor, toen vond ik dat Joeri ook nog niet echt goed genoeg was. Dat had zijn optreden op Marktrock Leuven duidelijk gemaakt. Toen stond hij er met een echte live-band, maar het optreden legde ook nog zijn zwakheden en zijn gebrek aan ervaring bloot. Maar dat was ocharme nog maar het prille begin van zijn carrière. Andere stokpaardjes uit Bob’s stal waren ook niet meteen rasperformers in die tijd, zoals Sandrine.
De kritiek is hard en grof, maar Joeri mag ze ook niet meteen naast zich neerleggen. Want als hij echt goed is, zou Bob dat niet moeten zeggen. Er zijn punten waar Joeri kan aan werken en ik denk dat het niet slecht is om dat ook te doen. Als ik hem nu volg, weet ik niet echt waar hij aan toe is. Hij duikt overal op met projecten, het is onduidelijk of hij aan nieuwe nummers aan het werken is, het is allemaal zo onsamenhangend. Ik denk dat het best is dat hij zich eens afvraagt wat zijn sterkste punt is en daar een doelstelling aan vasthangen en dan al zijn energie focussen op die ene doelstelling. Geen wirwar van projecten meer. Meer consequentie en meer focussen op de muziek. De eigen muziek.
Er zijn harde woorden gevallen dit weekend en dit is als fan niet altijd even leuk om te lezen. Maar je moet je ook afvragen of de kritiek onterecht of terecht is. En als die terecht is, ook al is het maar voor een deel, moet je die ook kunnen aanvaarden en onder ogen zien (rekening houdende in dit geval met het bredere plaatje). Het is niet slecht om kritisch te staan tegenover jouw eigen Idool. En dat doen we niet om hem af te breken, maar om hem juist vooruit te helpen.
"En dan moet je je de vraag stellen waarom je in godsnaam méégedaan hebt aan Idool. Ik hoor Joeri zeggen dat hij zich niet op zijn plaats voelt in dat circus, dat hij dat nooit gewild heeft. Dat het allemaal veel te commercieel is. Dan denk ik: jongen, dat wéét je toch? Dat Idool niet op zoek is naar een zonderlinge songwriter? Dat ben je toch met iedereen zijn tijd aan het smossen? Ik voelde dat bij hem vóór de finale al aankomen. Ik heb aangedrongen dat hij dan kleur moest bekennen. Maar nee."
“Er zijn mensen die meedoen aan Idool en die in hun hoofd een totaal ander plannetje hebben. Lààt dat: het is nu genoeg bewezen dat dat niet werkt. En nog een raad: léés een contract, vooraleer je je poot er onder zet.”
“En nog één voor Joeri: kijk eens naar jezelf en vraag je eens heel stevig af of het wel goed genoeg is, wat jij doet.”
“Die types (nvdr Joeri) willen ook allemaal meteen live gaan optreden. Zingen met de muziek op band: dat is niet goed genoeg. Terwijl dat de beste, de hardste leerschool is. Weet je wat dat kost, een liveoptreden? Een organisator moet al zeker zijn van 900 man in zijn zaal om uit de kosten te komen. Wij zeggen: doe eerst een paar jaar live on tape en als je dààr overeind blijft, kunnen we overwegen om live te gaan.”Allemaal niet te misverstane kritiek dus aan het adres van Joeri Fransen. Alleen zullen weinigen de kritiek ook in het bredere plaatje kunnen plaatsen. Het is duidelijk dat dit een weerwoord is van ex-manager Bob Savenbergh op eerdere uitspraken van Joeri in vorige interviews waar hij de praktijken van Bob aan de schandpaal nagelde. Hij heeft toen harde woorden gezegd over Bob Savenbergh en nu was het duidelijk payback time. Natuurlijk krijgt hier de persoon Joeri Fransen een serieuze deuk en voor wie het grotere plaatje niet ziet en kent, moet het nu wel lijken of Joeri een onuitstaanbaar figuur is die we vooral niet moeten boeken. Want als Bob al zegt dat hij niet goed is, dan zal het toch wel zo moeten zijn.
De kritiek moeten we dus duidelijk plaatsen in een openlijke ruzie en eerkwestie tussen de twee personen. Maar dat betekent niet dat de kritiek 100% onterecht zou zijn, zowel de kritiek die Bob over Joeri heeft als de kritiek die Joeri over Bob had. Zelf heb ik altijd het argument van Joeri dat het allemaal commercieel moest zijn de achillespees gevonden in zijn betoog. Bob Savenbergh heeft gelijk dat Joeri dit toch op voorhand kon weten. Idool is een commercieel programma op een commerciële zender. Als je dan de wedstrijd wint, weet je dat je commerciële toegiften moet doen. Joeri zal dat waarschijnlijk wel weerleggen door te zeggen dat hij nooit gedacht had dat hij zou winnen. Dat is waarschijnlijk ook zo, maar als je doorstoot tot de laatste 10 moet je toch beseffen dat het kan. En als je doorstoot tot de laatste 5 moet je er inderdaad serieus aan denken en nadenken over de consequenties van een overwinning.
Zelf heb ik nooit Joeri 100% begrepen waarom hij meedeed aan Idool. OK, het is een manier om in de picture te komen en om de aandacht van platenmaatschappijen te trekken. Alleen heb ik nooit verstaan wat je daar te zoeken hebt als alternativo? Het is één commercieel circus, dat had de eerste editie al duidelijk gemaakt. Maar als je dan aan dat circus meedoet, moet je toch ook wel bereid zijn om commerciële toegiften te doen. Je weet dat je nadien op pensenkermissen moet optreden en dat de platenmaatschappij niet echt geïnteresseerd is in jouw muziek, maar enkel in jouw verkoopcijfers. Ik heb een beetje het idee dat Joeri teveel met zijn eigen plannetje bezig was en te naïef heeft gereageerd op wat er rond hem gebeurde. En dat hij zich teveel heeft laten meeslepen door het circus waardoor hij op den duur de touwtjes is kwijtgeraakt. De bal was al serieus aan het rollen en hij zag zich geen manier meer om de bal te stoppen. Natuurlijk is het achteraf makkelijk spreken en zeker als buitenstaander, maar die achillespees in Joeri zijn betoog wordt door Bob Savenbergh toch vakkundig blootgelegd.
Dan is er natuurlijk nog de zéér harde kritiek van Bob waarin hij Joeri oproept om diep na te denken of hij wel goed bezig is en wel goed genoeg is. Hiermee stel je natuurlijk de carrière van iemand anders in twijfel en zulke uitspraken kunnen enorme schade toebrengen aan iemand anders carrière. Bovendien is het makkelijke kritiek van iemand waarvan ik mij niet kan herinneren dat hij ooit naar een optreden van Joeri is komen kijken en van iemand die nooit echt heeft willen investeren in de echte talenten van Joeri. Ook ik heb hier nog weinig recht van spreken, vermits het ook al anderhalf jaar geleden is dat ik nog eens naar een optreden van Joeri ben geweest. En ja hoor, toen vond ik dat Joeri ook nog niet echt goed genoeg was. Dat had zijn optreden op Marktrock Leuven duidelijk gemaakt. Toen stond hij er met een echte live-band, maar het optreden legde ook nog zijn zwakheden en zijn gebrek aan ervaring bloot. Maar dat was ocharme nog maar het prille begin van zijn carrière. Andere stokpaardjes uit Bob’s stal waren ook niet meteen rasperformers in die tijd, zoals Sandrine.
De kritiek is hard en grof, maar Joeri mag ze ook niet meteen naast zich neerleggen. Want als hij echt goed is, zou Bob dat niet moeten zeggen. Er zijn punten waar Joeri kan aan werken en ik denk dat het niet slecht is om dat ook te doen. Als ik hem nu volg, weet ik niet echt waar hij aan toe is. Hij duikt overal op met projecten, het is onduidelijk of hij aan nieuwe nummers aan het werken is, het is allemaal zo onsamenhangend. Ik denk dat het best is dat hij zich eens afvraagt wat zijn sterkste punt is en daar een doelstelling aan vasthangen en dan al zijn energie focussen op die ene doelstelling. Geen wirwar van projecten meer. Meer consequentie en meer focussen op de muziek. De eigen muziek.
Er zijn harde woorden gevallen dit weekend en dit is als fan niet altijd even leuk om te lezen. Maar je moet je ook afvragen of de kritiek onterecht of terecht is. En als die terecht is, ook al is het maar voor een deel, moet je die ook kunnen aanvaarden en onder ogen zien (rekening houdende in dit geval met het bredere plaatje). Het is niet slecht om kritisch te staan tegenover jouw eigen Idool. En dat doen we niet om hem af te breken, maar om hem juist vooruit te helpen.
Labels: joeri fransen, muziek
2 Comments:
Ik heb hem twee weken geleden gezien ; en 't was goed ; maar hij moet nog steeds teksten leren.
2:32 p.m.
Ik heb een paar video's gezien (2 dus :p) en het zag er inderdaad goed uit. Maar ik zag hem ook van hier naar daar lopen met zijn teksten in zijn hand. En dat vind ik jammer omdat het zo lijkt dat hij niet veel tijd wou steken om een goed optreden te geven. Dat is natuurlijk niet zo, maar het komt wel zo over.
6:05 p.m.
Een reactie posten
<< Home